Τρίτη 15 Ιουνίου 2010

Βιετνάμ

Οπως διαβάζουμε:

" Η κατανάλωση ωθεί την ανάπτυξη στο Βιετνάμ
Τα βασικά εξαγωγικά προϊόντα του Βιετνάμ είναι ο καφές, το τσάι και τα σκουτεράκια της Piaggio. Ωστόσο, οι επιχειρηματίες και οι επενδυτές στοιχηματίζουν ότι η ανάπτυξη της χώρας θα προέλθει από τους Βιετναμέζους καταναλωτές.

Το στοίχημα αυτό βασίζεται στην δημογραφική μεταβολή του Βιετνάμ, που θα μπορούσε να παρομοιασθεί την οικονομική μεταμόρφωση μίας μεσαίου μεγέθους χώρας, όπως η Νότια Κορέα, που οδηγείται από τη ραγδαία εκβιομηχάνιση και την είσοδο νέων στο εργατικό δυναμικό, που θα συμβάλλουν τόσο στην αύξηση της παραγωγής και της κατανάλωσης.

Δημογραφικό: Η δύναμη των νέων

Από τους 87 εκατομμύρια κατοίκους του Βιετνάμ, οι μισοί ανήκουν στο εργατικό δυναμικό της χώρας. Ο μέσος όρος ηλικίας είναι 28,5 ετών, δίνοντας στη χώρας έναν νεανικό δυναμισμό, ενώ ολοένα και περισσότεροι μετακομίζουν στα αστικά κέντρα όπως στην πρωτεύουσα Χο Τσι Μινχ. Στα σχέδια της κυβέρνησης είναι να μετατρέψει το Βιετνάμ σε μία χώρα μεσαίου εισοδήματος.

Οι ξένοι επενδυτές δεν είναι αδιάφοροι απέναντι σε αυτή τη δημογραφική τάση. «Είδαμε την ευκαιρία να έρθουμε και να δημιουργήσουμε μία αναπτυγμένη αγορά», δηλώνει ο Κοσταντίνο Σαμπούι, πρόεδρος και γενικός διευθυντής της Piaggio, που κατασκευάζει τα γνωστά μηχανάκια Vespa. Τα κεντρικά γραφεία της Piaggio για την Ασία βρίσκονται στο Βιετνάμ.

«Είναι η μοναδική ευκαιρία για να αναπτυχθεί, κοιτάζοντας έξω από το παράθυρό μου και βλέποντας πως μεγαλώνει το Βιετνάμ και πως αναπτύσσεται», σημειώνει ο Σαμπούι.

Ο Κρις Φρόιντ, συνεργάτης της Mekong Capital, μία ιδιωτική επενδυτική εταιρεία του Βιετνάμ στοχεύει στο κοινό από 15 έως 25 ετών. Στο πορτοφόλιο της εταιρείας περιλαμβάνονται η Digi World, διανομέας καταναλωτικών ηλεκτρονικών και ψηφιακών προϊόντων και η αλυσίδα Mobile World.

Στα χρηματιστήρια του Βιετνάμ, οι μετοχές που σχετίζονται με καταναλωτικά προϊόντα βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα με τις καλύτερες επιδόσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μετοχές της εταιρείας γαλακτοκομικών,Vietnam Dairy Products - Vinamilk, παρουσίασε άνοδο 16,6% από το τέλος του 2008, ενώ την ίδια στιγμή το χρηματιστήριο του Χο Τσι Μινχ παρουσίασε πτώση 3,5%.

Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι το Βιετνάμ είναι ένας παράδεισος. Η χώρα καταστραμμένη από τον πόλεμο στις δεκαετίες του 1960 και 1970, ξεκίνησε από σχεδόν από το μηδέν και η οικονομία καθοδηγείται από το κράτος, ενώ υπάρχει έλλειψη διαφάνειας.

Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ φτάνει τα 1.052 δολάρια και είναι το χαμηλότερο μέσα σε μία ομάδα έξι χωρών, με τις οποίες μπορεί να συγκριθεί το Βιετνάμ, σύμφωνα με έρευνα της Credit Suisse.

Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ των Φιλιππίνων, που ανήκει στην ίδια ομάδα, είναι σαφώς υψηλότερο φτάνοντας τα 1.721 δολάρια και είναι το δεύτερο χαμηλότερο μεταξύ των έξι και ακολουθεί η Κίνα.

Προκλήσεις της οικονομίας και εμπιστοσύνη των επενδυτών

Εν τω μεταξύ, η οικονομία αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Οι υποδομές της χώρας βρίσκονται σε θλιβερή κατάσταση. Βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι αποτελούν ο αυξανόμενος πληθωρισμός και ο αγώνας της κυβέρνησης κατά εμπορικού ελλείμματος και του ελλείμματος στον προϋπολογισμό.

Ωστόσο, πολλοί αξιωματούχοι και επενδυτές στο Βιετνάμ πιστεύουν ότι αυτό που άλλαξε το παιχνίδι ήταν η είσοδος της χώρας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το 2007, που συνοδεύθηκε με την φιλελευθεροποίηση του εμπορίου. Πολλές εταιρείες, όπως τα Starbucks αισθάνθηκαν πλέον ασφαλείς να έρθουν και να επενδύσουν στο Βιετνάμ.

Επιπλέον, ο νεανικός πληθυσμός του Βιετνάμ λειτουργεί με βάση την τεχνολογία, όπως συμβαίνει και με όλους τους νέους στον κόσμο. Ανεβάζουν φωτογραφίες στο Διαδίκτυο και περιμένουν με αγωνία το καινούργιο iPhone. «Είναι νέοι άνθρωποι που αρχίζουν να βγάζουν χρήματα και μιλάμε για μία γενιά που ασχολείται με το Facebook, την κινητή τηλεφωνία και το Ίντερνετ», επισημαίνει ο Ντομινίκ Σκρίβεν, πρόεδρος της Dragon Capital και προσθέτει: «Αυτή η τάση προωθεί τεράστιες αλλαγές».

Επιπλέον, σύμφωνα με την με την Credit Suisse, ο αστικός πληθυσμός αυξήθηκε μέσα σε 15 χρόνια από λιγότερο από 20% στα 28% του συνόλου των κατοίκων. Η μεταβολή αυτή οδήγησε και σε αύξηση της κατανάλωσης, η οποία έφτασε το 12% μόνο το 2009. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ το Βιετνάμ θυμίζει τα «θαύματα της Ανατολικής Ασίας», όπως αυτό της Νότιας Κορέας".