Τρίτη 28 Ιουνίου 2011

Το πραγματικό downgrade...

Το διασημότερο, πιθανά, σημείο της California είναι η γέφυρα Golden Gate. Ομως, έξι μήνες πριν την ολοκλήρωσή της, είχε προηγηθεί η ολοκλήρωση της γέφυρας που ενώνει το San Fransisco με το Oakland Bay (η ονομαστή Bay Bridge).

Η κατασκευή της Βay Bridge, με την οποία θα ασχοληθούμε, ξεκίνησε στις 9 Ιουλίου του 1933 και δόθηκε στην κυκλοφορία στις 12 Νοεμβρίου του 1936. Το όλο έργο ήταν εξαιρετικά απαιτητικών τεχνικών προδιαγραφών και θεωρείται θαύμα της μηχανικής. Το συνολικό κόστος ανήλθε στα 77 εκ. δολάρια (τα οποία αντλήθησαν από έκδοση ομολόγων). Καθώς οι ΗΠΑ μαστίζονταν από την ύφεση, το έργο έδωσε δουλειά και εισόδημα σε χιλιάδες επί χιλιάδων ανθρώπους, βελτίωσε σημαντικότατα τις μεταφορές, δημιούργησε συνθήκες οικονομίας κλίμακος, αποτέλεσε πηγή τεχνογνωσίας και καινοτομίας και λειτούργησε ως πηγή ανάτασης σε μια Αμερική χειμαζόμενη, σε μια Αμερική με συσσίτια και παραγκουπόλεις (τα περίφημα Hoovervilles). Με αυτά τα έργα, οι Η.Π.Α. στάθηκαν στα πόδια τους και οι άνθρωποι κατάφεραν να πάρουν μιαν ανάσα.

Προκειμένου να κατασκευαστεί η γέφυρα χρειάστηκε να δημιουργηθούν νέα κράματα χάλυβα και σιδήρου (αρκεί να πούμε ότι η συγκεκριμένη γέφυρα, μόνο για στους έξη μήνες του 1933, απορρόφησε το 18% της συνολικής παραγωγής όλων των χαλυβουργειών των ΗΠΑ!), να εκπονηθούν ειδικές μελέτες στατικότητας σε συνεργασία με πανεπιστήμια και εταιρίες μελετών, να ασχοληθούν οικονομολόγοι για την μελέτη κόστους και απόσβεσης του έργου (αρχικά, τα διόδια ήταν 65 σεντς και σε λίγους μήνες μειώθηκαν στα 25 σέντς), να κατασκευαστούν χιλιάδες εργαλεία, να καταναλωθούν εκατοντάδες χιλιάδες κυβικά τσιμέντου, σκυροδέματος και λοιπών δομικών υλικών, να μεταφερθούν εκατομμύρια τόνοι υλικών, να κατασκευαστούν ειδικά σκαπτικά μηχανήματα και γερανογέφυρες, να ναυλωθούν πλοία, να προσληφθούν δύτες, να αναστηθεί μια πόλη για τους εργαζόμενους (αυτό σημαίνει οικίες, κρεβάτια, κουρτίνες, μπακάλικα, μανάβικα και όλα τα συμπαρομαρτούντα). Κατά την διάρκεια κατασκευής της γέφυρας, έχασαν την ζωή τους 24 άνθρωποι σε εργατικά ατυχήματα.

Ο Harry Fogle, τελευταίος εν ζωή άνθρωπος που είχε εργαστεί στην κατασκευή της Bay Bridge και στην κατασκευή της Golden Gate Bridge, με αποστολή την βαφή της γέφυρας και των -κρεμαστών- καλωδίων (150 μέτρα πάνω απ' το νερό στην Bay Bridge και 230 μέτρα στην Golden Gate), απεβίωσε στις 18 Φεβρουαρίου του 2011. Ως μισθό, το 1933, λάμβανε 11 δολάρια την ημέρα. Εργαζόταν 6 ημέρες, 8 ώρες την ημέρα. Μετά την ολοκλήρωση των γεφυρών, συνέχισε να εργάζεται ως βαφέας στην Golden Gate, μέχρι την συνταξιοδότησή του το 1976, στα 62 του έτη. Οπως όλοι οι Καλιφορνέζοι, καμάρωνε τις γέφυρες και ήταν υπερήφανος που συνέβαλε στην δημιουργία τους. Στο πέρασμα του χρόνου, πολλοί ήταν εκείνοι που τον σταμάταγαν και του υπέβαλαν τα σέβη τους για την δουλειά του. Εζησε με την γυναίκα του, Marie και απέκτησε δύο κόρες, ένα γιό, επτά εγγόνια και οκτώ δισέγγονα.

Μετά τον καταστροφικό σεισμό της Loma Prieta τον Οκτώβριο του 1989 -στον οποίο κατέρρευσε ένα τμήμα της γέφυρας - και, λόγω της μακροχρόνιας καταπόνησης, αποφασίστηκε η κατασκευή της γέφυρας εκ νέου (New Bay Bridge). Διακυρήχθηκε διαγωνισμός (με κυβερνήτη της Πολιτείας της Καλιφόρνια τον Αρνολντ-Terminator-Σβαρτσενέγκερ) και ως ανάδοχοι επιλέχθησαν δύο εταιρίες (σε κοινοπραξία - joint venture) και οι δύο με έδρα τις ΗΠΑ. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 7,2 δις δολάρια - ένα από τα ακριβότερα έργα όλων των εποχών παγκοσμίως. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2013.

Οι πυλώνες και τα κύρια μέρη της γέφυρας κατασκευάζονται στην Κίνα και στην συνέχεια, μεταφορτώνονται σε Κινεζικά πλοία και ακολουθεί η συναρμολόγησή τους. Σύμφωνα με τους αναδόχους, με αυτό τον τρόπο εξοικονομούνται περί τα 400 εκ. δολάρια. Σύμφωνα με το εκτεταμένο ρεπορτάζ των New York Times (εδώ) στην Σαγκάη, η Κινεζική κρατική εταιρία Zhenhua, σε μια έκταση 1,2 τετραγωνικών μιλίων(!!!!!!!!!), κατασκευάζει τα μέρη της γέφυρας. Στην κατασκευή απασχολούνται 3.οοο κινέζοι εργαζόμενοι. Ενας από αυτους είναι ο κ. Pan Zhongwang. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, ο κ. Zhongwang -στιλβωτής μετάλλων- εργάζεται από τις 7 το πρωϊ έως τις 11 το βράδυ, επτά ημέρες την εβδομάδα. Διαμένει σε κοινόχρηστο χώρο της εταιρίας -δεν δύναται να έχει δικό του χώρο- και αμοίβεται με 12 δολάρια την ημέρα.

Ο υπεύθυνος του έργου (project director) της κοινοπραξίας δήλωσε ότι, κατά την γνώμη του, οι Αμερικανικές εταιρίες δεν έχουν την δυνατότητα -λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας, πόρων, υποδομών και κεφαλαίου- να φέρουν εις πέρας το εν λόγω έργο.

.............................................................................................................


Τα αποσιωπητικά είναι πολλά.
Και κάτι πηγαίνει εξαιρετικά επικίνδυνα.