Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2010

Ανελαστικότητα και έσοδο

Οπως έχουμε αναλύσει στο Τμήμα, η ελαστικότητα ζήτησης αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για τις αποφάσεις του κράτους σχετικά με τους φορολογικούς συντελεστές διαφόρων προϊόντων. Παραδοσιακά, διάφορα βιβλία ως παράδειγμα ανελαστικού αγαθού αναφέρουν την βενζίνη. Βασιζόμενο σε αυτά τα στοιχεία το οικονομικό επιτελείο έλαβε την απόφαση για την φορολόγηση των καυσίμων.

Διαβάζουμε στο σημερινό (4/2/2010) "Βήμα":

«Φωτιά» βάζει στα καύσιμα η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης

Ακριβότερη κατά 12 λεπτά το λίτρο η αμόλυβδη βενζίνη- Ποιοι κλάδοι της οικονομίας θα επηρεαστούν

Στον αστερισμό των ακριβών καυσίμων θα ζήσουν πλέον οι Ελληνες με την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Στο οικονομικό επιτελείο μιλούν για αύξηση 15%-20%, γεγονός που συνεπάγεται επιβάρυνση 9-12 λεπτά στην τελική τιμή της αμόλυβδης φέρνοντας στα δημόσια ταμεία περίπου 1 δισ. ευρώ τον χρόνο.

Χαρακτηριστικό των αυξήσεων που επίκεινται είναι ότι ένας οδηγός με αυτοκίνητο 1.400 κυβικών, που είναι το πλέον συνηθισμένο, διανύοντας τα 500 χιλιόμετρα Αθηνών- Θεσσαλονίκης (όταν οι δρόμοι δεν είναι κλειστοί από τα μπλόκα μερίδας αγροτών) πρέπει να πληρώσει σήμερα για αμόλυβδη περίπου 33 ευρώ, ενώ με τις νέες αυξήσεις θα ξοδεύει περί τα 40 ευρώ, ανάλογα και με τον τρόπο οδήγησης.

Στην αμόλυβδη βενζίνη, με τον μέσο όρο πώλησης πανελλαδικά σήμερα στα 1,109 ευρώ το λίτρο και ειδικό φόρο καυσίμων στα 0,460 ευρώ το λίτρο (46 λεπτά του ευρώ), διαμορφώνονται δύο εκδοχές για τις αυξήσεις: αν γίνει αύξηση 15% του ΕΦΚ, τότε η νέα τιμή της αμόλυβδης υπολογίζεται σε 1,22 το λίτρο, αφού στη διαδικασία οι τελικοί εμπλεκόμενοι θα βάλουν το «κατιτίς» τους.

Με τους ίδιους υπολογισμούς, αν η αύξηση του ΕΦΚ είναι 20%, τότε η νέα τιμή της αμόλυβδης θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο πανελλαδικά πάνω από 1,31 ευρώ το λίτρο. Ακόμη όμως και προτού η αύξηση του ειδικού φόρου επιβαρύνει τις λιανικές τιμές των προϊόντων, διαμορφώνεται κλίμα δυσπιστίας στην αγορά και αβεβαιότητα μεταξύ των επιχειρήσεων, αλλά και των καταναλωτών.

Πρωτίστως επηρεάζεται το μεταφορικό κόστος των επιχειρήσεων, το οποίο στην Ελλάδα δεν είναι αμελητέο δεδομένης της γεωγραφικής θέσης των βιομηχανιών στον ελληνικό χώρο. Οι περισσότερες βιομηχανίες χρησιμοποιώντας φορτηγά, δηλαδή ντίζελ κίνησης για τις μεταφορές των προϊόντων τους, επιβαρύνουν το κόστος παραγωγής ενδεχομένως σημαντικά. Ευνόητο είναι ότι θα μετακυλίσουν το κόστος στους καταναλωτές προκαλώντας επιβάρυνση στον πληθωρισμό.

Η νέα αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, ο οποίος μαζί με τον ΦΠΑ καλύπτει ήδη πάνω από το 50% της τελικής τιμής στα καύσιμα, έρχεται με φόντο τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή του αργού έχει κινηθεί από τα 72 στα 77 δολάρια ανά βαρέλι, με το ευρώ να παραμένει καθηλωμένο κάτω από τα 1,40 δολάρια.

Ο μέσος όρος των διεθνών τιμών της αμόλυβδης έχει υποχωρήσει κατά 2,5% μέσα στον Ιανουάριο, ενώ πτωτικές τάσεις έχουν καταγραφεί και στις εγχώριες διυλιστηριακές τιμές, καθώς και στις τιμές χονδρικής. Πάντως, ο μέσος όρος της τιμής της αμόλυβδης στη λιανική αυξήθηκε περίπου κατά 1% σε σχέση με τον μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων εβδομάδων, με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 1,109 ευρώ το λίτρο.

Τα λεγόμενα «ακριβά» πρατήρια ήδη έχουν φθάσει την τιμή στα 1,20 ευρώ στα μεγάλα αστικά κέντρα, στις δε νησιωτικές περιοχές στα 1,30 ευρώ, συνεπώς οι ακραίες τιμές θα είναι υψηλότερες.

Στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπου σύμφωνα με πληροφορίες ο ειδικός φόρος δεν θα αυξηθεί, η τιμή πώλησης είναι πάνω από 60 λεπτά ανά λίτρο, ενώ τον Οκτώβριο είχε βγει στην αγορά στα 53 λεπτά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, οι πωλήσεις πετρελαιοειδών διαμορφώθηκαν στα 8,49 εκατ. τόνους έναντι 8,38 εκατ. το ίδιο διάστημα του προηγούμενου έτους, με χαρακτηριστικά αφενός την αύξηση κατά 2,4% στις πωλήσεις των «λευκών» προϊόντων, αφετέρου την υποχώρηση κατά 21% και πλέον στις πωλήσεις των «μαύρων» προϊόντων (μαζούτ, άσφαλτος).

Οι πωλήσεις στις βενζίνες κινούνται ελαφρώς ανοδικά καθώς από τα διυλιστήρια διακινήθηκαν 3.400.577 τόνοι έναντι 3.387.478 τόνων πέρυσι, ενώ κοντά στο 4% καταγράφεται αύξηση στις πωλήσεις προϊόντων ντίζελ, οι οποίες φθάνουν στα 4,4 εκατ. τόνους".

Τις τελευταίες ημέρες οι πετρελαϊκές εταιρίες στις ΗΠΑ ανακοίνωσαν τα οικονομικά αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου (Q4) του 2009. Ολες ανεξαιρέτως ανακοίνωσαν δραματική μείωση του κύκλου εργασιών και των κερδών τους. κατά κύριο λόγο, η μείωση του κύκλου εργασιών οφείλεται σε μειωμένη κατανάλωση. (Μάλιστα, δεδομένης της κατάστασης, κάποιες εταιρίες αποφάσισαν το οριστικό "κλείσιμο" κάποιων διυλιστηρίων τους).

Οπως φαίνεται και στο γράφημα:



Χμμμ......Μάλλον τα βιβλία μας θέλουν μια αναθεώρηση (και στην αναθεώρηση, ας λάβουν υπ' όψιν και την επίδραση της ανόδου της τιμής του πετρελαίου στον στασιμοπληθωρισμό που αρχίζει να ξεπροβάλλει στην Ελλάδα)

Ο παραλογισμός, όμως, φαίνεται ότι έχει καταλάβει όλο τον πλανήτη. Μετά την ανακοίνωση των μειωμένων αποτελεσμάτων, στο NYMEX (New York Mercantile Exchange - Xρηματιστήριο εμπορευμάτων στη Νέα Υόρκη) η τιμή του αργού πετρελαίου (crude oil) εμφάνισε άνοδο. Σε ερώτηση (σε trader) γιατί αγοράζει συμβόλαια μιας που είδε τα εκδοθέντα εταιρικά αποτελέσματα, μου απάντησε: "IT JUST DOESN’T MATTER, IT JUST DOESN’T MATTER!".