Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2010

Προσφορά, Ζήτηση και στρεβλώσεις

Διαβάζουμε στην "Καθημερινή":

" Ανατιμήσεις προϊόντων στην Ελλάδα, πτώση στην Ε.Ε.

Σε τροχιά ανατιμήσεων σε σειρά προϊόντων και υπηρεσιών βρίσκεται το τελευταίο διάστημα η ελληνική οικονομία. Οι πληθωριστικές πιέσεις, που αποτυπώθηκαν και στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του περασμένου Δεκεμβρίου, ο οποίος διαμορφώθηκε σε 2,6%, την ώρα που η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, επιφέρουν νέο, ισχυρό πλήγμα στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Αποτελούν δε ελληνικό παράδοξο, αφού την ίδια ώρα οι τιμές καταναλωτή στις χώρες της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ενωσης των «27» βρίσκονται σε διαρκή πτώση

Αντιμέτωποι οι καταναλωτές με το νέο κύμα ανατιμήσεων

Αυξήσεις σε ασφάλιστρα, επικοινωνίες, μεταφορές, διόδια, τέλη κυκλοφορίας

Νέο πλήγμα στην αγοραστική τους δύναμη δέχονται οι καταναλωτές το τελευταίο διάστημα, καθώς εκτός από τις χαμηλές ή μηδαμινές αυξήσεις στο εισόδημά τους και τις ενδεχόμενες περικοπές που θα υποστούν στις αμοιβές τους, έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν και σειρά ανατιμήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες. Η άνοδος του δείκτη τιμών καταναλωτή στο 2,6% τον Δεκέμβριο του 2009 σε σχέση με ένα χρόνο πριν και η αναμενόμενη διαμόρφωσή του σε ανάλογα επίπεδα και τον Ιανουάριο του 2010 αποτελούν ισχυρές ενδείξεις -αν όχι αποδείξεις- για την αύξηση του κόστους ζωής, σε μια περίοδο μάλιστα εξαιρετικά δύσκολη για τα νοικοκυριά. (...). Την ίδια ώρα παρατηρείται σωρεία ανατιμήσεων σε υπηρεσίες -πολλές εκ των οποίων σχετίζονται με αποφάσεις του κράτους, όπως τα διόδια και τα τέλη κυκλοφορίας- οι οποίες πλήττουν με τη σειρά τους το κόστος διαβίωσης. Τους φόβους των καταναλωτών για νέο κύμα ανατιμήσεων έρχονται να ενισχύσουν οι προειδοποιήσεις των εμπόρων για μετακύλιση του κόστους που υφίστανται εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων.".

...και στην ίδια εφημερίδα διαβάζουμε:


"Συρρίκνωση της κατανάλωσης, πτώση του τζίρου

Τη δραματική συρρίκνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης και μάλιστα σε είδη πρώτης ανάγκης, όπως τρόφιμα και καύσιμα, αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδος (ΕΣΥΕ) για τον τζίρο στο λιανεμπόριο τον μήνα Νοέμβριο.

Ειδικότερα, ο δείκτης όγκου στο λιανεμπόριο (στον οποίο αποτυπώνεται ο τζίρος σε σταθερές τιμές) μειώθηκε τον Νοέμβριο του 2009 κατά 10,9% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2008. Αξιοσημείωτη είναι η μείωση του τζίρου στον κλάδο των καυσίμων, κατά 31% σε ετήσια βάση, καθώς και των σούπερ μάρκετ κατά 8,9%. Στην περίπτωση των σούπερ μάρκετ μάλιστα, παρατηρείται σημαντική υποχώρηση του τζίρου τους, κατά 5,1%, μέσα σε διάστημα μόλις ενός μηνός, από τον Οκτώβριο έως τον Νοέμβριο.

Τα στοιχεία, εξάλλου, της ΕΣΥΕ και για τους υπόλοιπους κλάδους επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις των λιανεμπόρων. Στα πολυκαταστήματα η μείωση του τζίρου στο διάστημα Νοεμβρίου 2008-Νοεμβρίου 2009 είναι 15,4%, στον κλάδο ένδυσης-υπόδησης 9,5%, στον κλάδο επίπλου-ηλεκτρικών ειδών-οικιακού εξοπλισμού 8,1% και, τέλος, στον κλάδο βιβλίων-χαρτικών κατά 17,7%. Μάλιστα στα πολυκαταστήματα, καθώς και στον κλάδο ένδυσης-υπόδησης, παρατηρείται σημαντική υποχώρηση του τζίρου, 12% και 9,7% αντιστοίχως, τον Νοέμβριο του 2009 έναντι του Οκτωβρίου του 2009.

Μοναδικός κλάδος του οποίου ο τζίρος σταθερά αυξάνεται είναι αυτός των φαρμακευτικών-καλλυντικών (κατά 4,3% σε ετήσια βάση).

Στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2009 ο δείκτης όγκου στο λιανεμπόριο μειώθηκε κατά 12,5%, ενώ στους επιμέρους κλάδους παρατηρήθηκε μείωση: κατά 29,6% στον κλάδο καυσίμων-λιπαντικών αυτοκινήτων, κατά 26% στον κλάδο βιβλίων-χαρτικών, κατά 17,4% στον κλάδο επίπλων-ηλεκτρικών ειδών-οικιακού εξοπλισμού, κατά 11,2% στα πολυκαταστήματα και κατά 7% στα σούπερ μάρκετ".