"Σταθερά πρώτη στην ακρίβεια η Ελλάδα
Η Ελλάδα κατείχε και τον Απρίλιο την πρώτη θέση, στην ευρωζώνη, σε αυξήσεις τιμών, σε πολλά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ).
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΕΛΚΕΚΑ, «η Ελλάδα όσον αφορά τις αυξήσεις είναι πρώτη στον πληθωρισμό με 4,7% όταν ο μέσος της ΕΕ είναι 1,5%, πρώτη στην ένδυση-υπόδηση με αύξηση 2,8% όταν ο μέσος της ΕΕ είναι 0,3%, πρώτη στα καύσιμα με αύξηση 49,9%, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 19,5%».
Επίσης η χώρας μας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΛΚΕΚΑ, βρίσκεται στην πρώτη θέση στις αυξήσεις «στον τομέα μεταφορές επιβατών με σιδηρόδρομο με αύξηση 36,6%, όταν ο μέσος της ΕΕ είναι 3,7%, πρώτη στις οδικές μεταφορές επιβατών με αύξηση 16%, όταν ο μέσος της ΕΕ είναι 2,2%, καθώς και στην πρώτη θέση των αυξήσεων στις τιμές σε καφετέριες και ξενοδοχεία με αύξηση 16%, όταν ο μέσος της ΕΕ είναι 2,2%».
Ταυτόχρονα, είναι εμφανές πλέον αυτό που έχουμε αναφέρει πολλές φορές: η ανελαστικότητα των αγαθών είναι πάντα σχετικό μέγεθος, ειδικά όταν έχουμε μείωση του εισοδήματος και μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Οπως διαβάζουμε:
"Πτώση 20% στις πωλήσεις καυσίμων το τριήμερο
Συνεχίστηκε και το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος η μείωση των πωλήσεων στα καύσιμα, ακολουθώντας τη γενικότερη πτωτική πορεία από τις αρχές του χρόνου.
Τα προηγούμενα χρόνια το τριήμερο αυτό διακινούνταν περίπου 80.000-90.000 τόνοι αμόλυβδης πανελλαδικά, ενώ εφέτος η ζήτηση δεν ξεπέρασε τις 70.000 τόνους, σύμφωνα με τα πρώτα δειγματοληπτικά στοιχεία, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 20% σε σχέση με έναν αυθαίρετο μέσο όρο της τάξεως των 85.000
τόνων πέρυσι. Τα πρώτα συμπτώματα «συγκρατημένης διαχείρισης» σημειώθηκαν το Πάσχα με «κοινές» εξόδους δύο οικογενειών σε ένα αυτοκίνητο, ώστε να μοιραστεί το κόστος καυσίμων, και συνεχίστηκαν Παρασκευή- Δευτέρα. Οπως αναφέρουν αρμόδιοι από τα διόδια των εθνικών οδών, ήταν η πρώτη φορά που τα αυτοκίνητα ήταν τόσο «γεμάτα» σε σχέση με άλλες χρονιές: ενώ ο μέσος όρος επιβατών είναι τρία άτομα ανά αυτοκίνητο στις γιορτές, εφέτος αυτός ο μέσος όρος ανέβηκε στα τέσσερα άτομα, με πάμπολλες περιπτώσεις όπου οι εποχούμενοι ήταν πέντε και έξι μαζί με μικρά παιδιά, ενώ τα αυτοκίνητα ήταν αισθητά λιγότερα από πέρυσι.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τον περασμένο Απρίλιο σημειώθηκε μείωση πωλήσεων κατά 20% στις βενζίνες και στο ντίζελ. Η «βουτιά» στις πωλήσεις οφείλεται στις τιμέςφωτιά που έχουν περάσει στις αντλίες των πρατηρίων αφενός λόγω των αυξήσεων του ειδικού φόρου κατανάλωσης και αφετέρου λόγω της πορείας των διεθνών τιμών του «μαύρου χρυσού». Οσον αφορά τις πληροφορίες για «ντόμινο λουκέτων σε πρατήρια», θεωρούνται υπερβολικές, αφού υπάρχουν συνεχώς κλεισίματα αλλά και ενάρξεις πρατηρίων. Ωστόσο το ισοζύγιο είναι εμφανώς αρνητικό για πρώτη φορά τα τελευταία 20 χρόνια".
Συμπέρασμα εκ των δύο άρθρων: και πάλι γίνονται εμφανή τα γνωστά αίτια της ύπαρξης ολιγοπωλίων (με μονοπωλιακές πρακτικές) και της απουσίας καταναλωτικής συνείδησης.