Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010

Τρόπος ανάλυσης

Στην αμέσως προηγούμενη ανάρτηση ("Εορταστικές δαπάνες") βλέπουμε τα προφανή που αναφέρει ο πίνακας: π.χ., όσον αφορά στην Ελλάδα, παρατηρούμε προδιάθεση για μείωση των εορταστικών δαπανών κατά 21% σε σχέση με πέρυσι και εκτίμηση ότι, για την αγορά εορταστικών ειδών, θα δαπανηθούν φέτος -κατά μέσο όρο- 410 ευρώ.

Εάν στόχος της ανάρτησης είναι να λάβουμε στατιστικά στοιχεία για τις εορταστικές δαπάνες, το ζήτημα εξαντλείται στην ορθή ανάγνωση του πίνακα. Ομως, στόχος των αναρτήσεων του παρόντος blog δεν είναι η παράθεση στοιχείων και αριθμών. Στόχος του blog είναι, οι αναρτήσεις να αποτελέσουν έναυσμα ανάλυσης -και, κυρίως, ανάλυσης των στοιχείων που δεν φαίνονται. Είναι, άραγε, η εν λόγω μείωση των δαπανών, κοινή και ισόποση για όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες; Πόση μπορεί να είναι η απόκλιση από τον μέσο όρο ανά εισοδηματική κατηγορία; Τα 410 ευρώ αποτελούν μικρότερο ή μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος, σε σχέση με τις εορταστικές δαπάνες των υπολοίπων χωρών; Είναι οι τιμές των σχετικών αγαθών ίδιες για όλες τις αναφερόμενες στον πίνακα χώρες; Από πόυ προέρχονται αυτά τα 410 ευρώ για τον μέσο όρο των πολιτών; Υπάρχει στις άλλες χώρες 14ος μισθός; Γιατί στην Ιρλανδία σκοπεύουν να ξοδέψουν πολλαπλάσια χρήματα για τα Χριστούγεννα; Τί θα επιφέρει η μείωση της κατανάλωσης στην Ελλάδα; Τί θα επιφέρει η εν λόγω μείωση στο ΑΕΠ της χώρας; Τί θα επιφέρει στο εμπορικό ισοζύγιο; Τί μπορούμε να συμπεράνουμε ως προς την εισοδηματική ελαστικότητα των εν λόγω αγαθών; Τί μπορούμε να συμπεράνουμε για τις εορταστικές δαπάνες του προηγούμενου έτους;





Πλειάδα ερωτήσεων, με αφορμή ένα δημοσίευμα. Ερωτήσεις που δεν εγείρονται αυτονόητα, αλλά αποτελούν αποτέλεσμα μιας βαθύτερης αγωνίας και προσπάθειας: να κατανοήσουμε τον τρόπο λειτουργίας της Οικονομικής. Το κάθε στοιχείο (π.χ., το ποσό για εορταστικές δαπάνες) αποτελεί έκφανση του οικονομικού γίγνεσθαι. Αυτό είναι και το ζητούμενο: να ανακαλύψουμε τον τρόπο, το αίτιο και το αιτιατό των οικονομικών δεδομένων. Μελέτη, επαγωγές, αναγωγές, ερωτήσεις, ανάλυση, θεωρητικές εξηγήσεις, εφαρμογές, δεδομένα, νέες ερωτήσεις. Κι όλα αυτά προκειμένου να νοιώσουμε το έδαφος της Οικονομικής σταθερό κάτω απ' τα πόδια μας, προκειμένου να έχουμε την ευχέρεια να επεξηγήσουμε, με τρόπο συγκροτημένο και άρτιο, τα σύνθετα ζητήματα που θα τεθούν στον διαγωνισμό (τα οποία μας απασχολούν έτσι κι αλλιώς, στο σύνολο του βίου μας). Κάθε στοιχείο, κάθε δεδομένο, κάθε ανάρτηση, κάθε δημοσίευμα, κάθε απόσπασμα της θεωρίας, αποτελούν μεμονωμένες κουκίδες, ατάκτως ερριμένες. Καθώς ενώνουμε τα στοιχεία αυτά μεταξύ τους, κουκίδα την κουκίδα, σχηματίζεται και η συνολική εικόνα.




Αυτός είναι και ο στόχος του μαθήματος και του blog (εξ'ου και ο τίτλος του: Connecting Economic Dots): να ανακαλύψουμε τον τρόπο σύνδεσης των οικονομικών φαινομένων. Να βρούμε τον τρόπο οργάνωσης των δεδομένων σε κατηγορίες. Να μετατρέψουμε τα δεδομένα (data) σε πληροφορία (information). Κι αργότερα, σε γνώση. Και καθώς κατακτούμε αυτή την γνώση, μπορούμε να την εφαρμόσουμε, προκειμένου να βελτιώσουμε τον τρόπο που υπάρχουμε και συνυπάρχουμε. Οπως επίσης, μπορούμε να διαβλέψουμε τις συνέπειες που θα έχει η μια ή η άλλη απόφαση, δική μας ή τρίτων, σχετικά με τα ζητήματα που μας απασχολούν. Κι έτσι, αυτό που αρχικά φαινόταν σαν ένα δεδομένο οικονομικό φαινόμενο, ή σαν απλή οικονομική θεωρία, πλέον δύναται να νοηματοδοτηθεί, να κριθεί και να εξαχθούν πολλαπλά συμπεράσματα. Η ορθή δομή των συμπερασμάτων αποτελεί και την ανταμοιβή για την προσπάθεια που καταβάλλουμε θέτοντας νέες ερωτήσεις, μη-προφανείς, βαθύτερου επιπέδου.

Κι έτσι, αποκτούμε εφόδια, προκειμένου να δώσουμε τον αγώνα των εξετάσεων όσο καλύτερα προετοιμασμένοι γίνεται. Και γινόμαστε έτοιμοι να διεκδικήσουμε αποτελεσματικά τους στόχους, τις επιθυμίες και τα όνειρά μας.