Πέμπτη 18 Μαρτίου 2010

Παράδειγμα arbitrage

Οπως διαβάζουμε:

" Ψώνια και φθηνή βενζίνη στη Βουλγαρία για τους Έλληνες
Ψώνια και γέμισμα του ρεζερβουάρ με φθηνότερη βενζίνη συνδυάζουν Έλληνες που μεταβαίνουν στη Βουλγαρία- διαφορετική η «εικόνα» στο νομό Κιλκίς.

Σε επιπλέον κίνητρο για μερίδα Ελλήνων πολιτών, κυρίως των παραμεθορίων περιοχών, μετατρέπεται η φθηνότερη τιμή της βενζίνης στην απέναντι πλευρά των συνόρων. Όπως, για τους κατοίκους του νομού Σερρών, που επισκέπτονται τακτικά τη Βουλγαρία, είτε για αγορές είτε για διακοπές και «φουλάρουν» τα ρεζερβουάρ τους κατά την επιστροφή, εκτιμώντας πως μ' αυτόν τον τρόπο θα εξοικονομήσουν χρήματα.

Ωστόσο, σε δηλώσεις τους ο πρόεδρος της ένωσης βενζινοπωλών νομού Σερρών, Γιώργος Κοτζάογλου, ο πρόεδρος της κοινότητας Προμαχώνα, Σάββας Καραβασιλείου και ο πρόεδρος της ‘Ένωσης Προστασίας Καταναλωτών νομού Σερρών, Χρήστος Τιτής, αναφέρουν πως η φθηνότερη τιμή στη βενζίνη δεν είναι από μόνη της λόγος για τη μετάβαση Ελλήνων πολιτών στη γειτονική χώρα.

Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι, αν και προσφάτως, σε δημοσιεύματα του βουλγαρικού Τύπου το θέμα πήρε μεγαλύτερες από τις πραγματικές του διαστάσεις, η τελική διαφορά που θα κερδίσει η «τσέπη» του Έλληνα καταναλωτή δεν θα ξεπερνά τα πέντε ευρώ.

Η μέση τιμή της βενζίνης στη βουλγαρική πλευρά των συνόρων κυμαίνεται από 0,98 ευρώ/λίτρο έως 1,2 ευρώ/λίτρο, ενώ στο νομό Σερρών η τιμή διαμορφώνεται σε 1,39 ευρώ/λίτρο, τόνισε ο κ. Κοτζάογλου. Ο ίδιος ανέφερε πως οι Έλληνες δεν μεταβαίνουν στη Βουλγαρία μόνο για να φουλάρουν τα ντεπόζιτα των αυτοκινήτων, αφού η διαφορά (στην τιμή) κυμαίνεται μεν στα 30 λεπτά ανά λίτρο κι έτσι τα 50 λίτρα του ρεζερβουάρ δίνουν το ανώτερο 15 ευρώ κέρδος, αλλά για να γεμίσει κάποιος το ρεζερβουάρ θα πρέπει να διανύσει περίπου 100 χιλιόμετρα (μετάβαση κι επιστροφή από Σέρρες) κι επομένως, εξανεμίζεται σχεδόν το κέρδος.

Αναφερόμενος στην κίνηση στα πρατήρια του νομού, ο κ. Κοτζάογλου σημείωσε πως η μείωση που καταγράφεται κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, επισημαίνοντας, όμως, πως»έχουμε μείωση από 25% έως 30% στις πωλήσεις όγκων καυσίμων που διακινούνται».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της κοινότητας Προμαχώνα έθεσε το θέμα της κάλυψης των βασικών αναγκών επιβίωσης των χαμηλοσυνταξιούχων και των πολιτών με χαμηλό εισόδημα, εκτιμώντας πως, λόγω της κρίσης, «πολλοί θα πάνε στη Βουλγαρία για αγορές, όπως άλλωστε έκαναν και στο παρελθόν, αλλά και για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους».

Ο κ. Καραβασιλείου σημείωσε πως δεν υπάρχει αυξημένο «ρεύμα» κίνησης πολιτών προς τη Βουλγαρία, ικανό να αποτελέσει βάση για την εξαγωγή συμπερασμάτων, που «θέλουν» μαζικές μετακινήσεις πολιτών προς τη γειτονική χώρα, μόνο για να γεμίσουν με βενζίνη τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων.

«Οι περισσότεροι το συνδυάζουν (το γέμισμα του ρεζερβουάρ) με τα ψώνια», σημείωσε και πρόσθεσε πως «οι πολίτες αναζητούν τις φθηνές τιμές και όσοι περνούν τα σύνορα για ψώνια, στον γυρισμό γεμίζουν τα ντεπόζιτα των αυτοκινήτων».

Στο μεταξύ, ο πρόεδρος της ‘Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών του νομού Σερρών, Χρήστος Τιτής, ανέφερε πως «οι ίδιοι που πήγαιναν (στη Βουλγαρία) για ψώνια, αυτοί είναι που φουλάρουν συνήθως, ενώ για όσους μένουν αρκετά κοντά στα σύνορα (Προμαχώνας και ‘Αγκιστρο), ίσως τούς συμφέρει κάτι τέτοιο».

Ο κ. Τιτής παραδέχθηκε ότι η τιμή πώλησης της βενζίνης στη Βουλγαρία είναι όντως χαμηλότερη, εξέφρασε, όμως, την ελπίδα «να μην υπάρχει χαμηλότερη ποιότητα (του καυσίμου)».

Σαφώς και μπορούμε να αναλύσουμε το θέμα από μακροοικονομική σκοπιά (ειδικά όσον αφορά τα αίτια και τις συνέπειες του φαινομένου), θα ήθελα όμως να δώσουμε βαρύτητα και στην μικροοικονομική διάσταση του φαινομένου.