Τρίτη 2 Μαρτίου 2010

Καταναλωτική πίστη

Οπωε διαβάζουμε στις εφημερίδες:

"Βουτιά 20% στον τζίρο των εμπορικών επιχειρήσεων την περίοδο των εκπτώσεων. Κατά 15% μειώθηκε ο όγκος των πωλήσεων σε σούπερ μάρκετ, βενζινάδικα, πολυκαταστήματα.

Με διψήφιο ποσοστό μείωσης του τζίρου σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο ολοκληρώθηκε η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων για το 80% των εμπορικών επιχειρήσεων, καθώς η μείωση των τιμών δεν στάθηκε ικανή να προσελκύσει τους καταναλωτές, οι οποίοι περιστέλλουν ολοένα και περισσότερο τις δαπάνες τους. Αν και από χθες ήδη πολλά καταστήματα προχώρησαν σε προσφορές, ο εμπορικός κόσμος είναι εξαιρετικά απαισιόδοξος και δεν αναμένει καμιά εντυπωσιακή μεταβολή στην αγορά υπό τη σκιά, μάλιστα, των πρόσθετων μέτρων για την εισοδηματική και φορολογική πολιτική της κυβέρνησης. Οι ελπίδες, πλέον, για αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης στρέφονται στην ανοιξιάτικη σεζόν και στην πασχαλινή περίοδο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), η μείωση του τζίρου των φετινών χειμερινών εκπτώσεων σε σχέση με πέρυσι άγγιξε το 20% σε όλους τους τομείς του λιανεμπορίου. Τις μεγαλύτερες απώλειες υπέστησαν οι κλάδοι της ένδυσης και υπόδησης, των χαρτικών και δώρων, του οικιακού εξοπλισμού και λευκών ειδών, καθώς και των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Μόνο την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων οι απώλειες ήταν μικρότερες, καθώς η μείωση του τζίρου περιορίστηκε σε 5% με 7%.

Τους δύο πρώτους μήνες, εξάλλου, του τρέχοντος έτους ο όγκος των πωλήσεων εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 15% σε σχέση με πέρυσι στα καταστήματα διατροφής, στα σούπερ μάρκετ, στα πρατήρια καυσίμων, καθώς και στα πολυκαταστήματα.

Λόγω της μείωσης του τζίρου, μειωμένες ήταν και οι εισπράξεις του ΦΠΑ, κατά 9,61% τον Ιανουάριο του 2010 σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2009.

«Ο οικονομικός απολογισμός των χειμερινών εκπτώσεων σηματοδότησε εξαιρετικά δύσκολες προοπτικές για την ελληνική αγορά και το λιανεμπόριο ειδικότερα. Δυστυχώς οι αρχικές εκτιμήσεις και προβλέψεις της ΕΣΕΕ για μειωμένη κίνηση της εκπτωτικής περιόδου επιβεβαιώθηκαν, αφήνοντας φτωχά ταμεία και διάχυτη απογοήτευση στις τοπικές αγορές μικρών και μεγάλων πόλεων σε όλη τη χώρα», σχολίασε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης.

Από την αγοραστική κίνηση την περίοδο των εκπτώσεων προκύπτουν δύο ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία: Πρώτον, οι καταναλωτές στην πλειονότητά τους αγόρασαν λιγότερα και φθηνότερα, κυρίως μη επώνυμα (no name), προϊόντα. Δεύτερον, χρησιμοποίησαν για τις αγορές τους κυρίως μετρητά και λιγότερο πιστωτικές κάρτες, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια.

«Παγωμένη», εξάλλου, ήταν η αγορά ακόμη και τον Δεκέμβριο, μήνα που τα καταστήματα πραγματοποιούν το μεγαλύτερο ποσοστό του ετήσιου τζίρου τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδος (ΕΣΥΕ) ο δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) στο λιανεμπόριο, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων, σημείωσε μείωση 0,52% τον Δεκέμβριο του 2009 σε σχέση με τον δείκτη του Δεκεμβρίου του 2008. Οι μεγαλύτερες μειώσεις όγκου πωλήσεων παρατηρήθηκαν στα πολυκαταστήματα (9,9%) και στα καταστήματα βιβλίων, χαρτικών και λοιπών ειδών (8,3%). Αξιοσημείωτη είναι για έναν ακόμη μήνα η μείωση των πωλήσεων στα πρατήρια καυσίμων, κατά 6,1% σε ετήσια βάση, παρά το γεγονός ότι ο Δεκέμβριος είναι μήνας μεγάλης ζήτησης τόσο σε πετρέλαιο θέρμανσης όσο και σε βενζίνη, λόγω των μετακινήσεων που γίνονται κατά την περίοδο των εορτών. Μείωση 2% παρουσίασε ο όγκος πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ και 0,6% στα καταστήματα ένδυσης - υπόδησης. Αυξημένος, αντιθέτως, ήταν ο όγκος πωλήσεων στα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού (κατά 9,1%), στον κλάδο φαρμακευτικών - καλλυντικών (κατά 7,6%) και στον κλάδο επίπλων - ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού. Από την άλλη, ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο σε τρέχουσες τιμές σημείωσε τον Δεκέμβριο του 2009 αύξηση 2,7% σε σχέση με τον δείκτη του Δεκεμβρίου του 2008. Η μεγαλύτερη αύξηση τζίρου, η οποία σχετίζεται κυρίως με την αύξηση των τιμών των καυσίμων, παρατηρείται στα πρατήρια καυσίμων (17,5%), ενώ ιδιαιτέρως αυξημένος είναι ο τζίρος των πωλήσεων εκτός καταστημάτων, της τάξης του 10% σε ετήσια βάση".