Εχουμε αναφέρει ότι υπάρχουν δύο τρόποι μετακύλισης του φορολογικού βάρους: η έμπροσθεν μετακύλιση, στην οποία η επίπτωση του φόρου μετατίθεται στους αγοραστές των αγαθών (νοικοκυριά ή επιχειρήσεις) και η όπισθεν μετακύλιση, κατά την οποία η επίπτωση του φόρου μετατίθεται σε συντελεστές της παραγωγικής διαδικασίας (προμηθευτές, εργαζόμενοι).
Διαβάζουμε σε σχετικό άρθρο του "Βήματος":
"Πόλεμος» παραγωγών - αλυσίδων για τις τιμές
«Μπαλάκι» οι επιβαρύνσεις που προκύπτουν από τις αυξήσεις των συντελεστών του ΦΠΑ
O διαρκής «πόλεμος» μεταξύ των παραγωγών και των εμπόρων για τις τιμές πυροδοτήθηκε για μία ακόμη φορά εν όψει της αύξησης των συντελεστών του ΦΠΑ. Οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις τροφίμων και άλλων καταναλωτικών προϊόντων διαβεβαιώνουν ότι θα απορροφήσουν τις αυξήσεις που προκύπτουν από την επικείμενη αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, καθώς επικρατεί έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων σουπερμάρκετ.
Ωστόσο το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΒΕΑ) καταγγέλλουν, με κοινή ανακοίνωσή τους, ότι μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις άλλων κλάδων πιέζουν τους έλληνες προμηθευτές τους να επωμιστούν εκείνοι ανατιμήσεις που προκύπτουν από την αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ.
Οπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους, τα δύο επιμελητήρια « έχουν γίνει αποδέκτες πλήθους καταγγελιών από επιχειρήσεις-μέλη τους για πρακτικές που ακολουθούν μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων λιανικού εμπορίου κάνοντας χρήση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά, με αφορμή την αύξηση του ΦΠΑ ».
Προσθέτουν ότι « ήδη έχουν εκδηλωθεί προθέσεις από αλυσίδες λιανικού εμπορίου, προκειμένου να μεταφέρουν την αύξηση του ΦΠΑ (19%-21%) στην ελληνική παραγωγή. Μάλιστα την τακτική αυτή ακολουθούν και για προϊόντα που έχουν ήδη προμηθευτεί με τον παλαιό συντελεστή (19%), ζητώντας το επιπλέον 2%, που ισχύει στην κατανάλωση από 15 Μαρτίου 2010, να τους δοθεί αναδρομικά ως έκπτωση ».
Και όπως τονίζουν, « είναι γεγονός ότι η απαιτούμενη αλλαγή των τιμών στα ράφια αποτελεί σοβαρό πρόβλημα που συνεπάγεται κόστος για το λιανικό εμπόριο. Πρέπει όμως να γίνει κατανοητό ότι αν οι πολυεθνικές αλυσίδες λιανικού εμπορίου δεν μπορούν να αναλάβουν το κόστος, αυτό είναι πολύ δυσκολότερο για τον έλληνα παραγωγό να επιφορτιστεί πλήρως το πρόβλημα ».