"Στην έξοδο 2.400 εργαζόμενοι στον ΟΣΕ μέσω μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων.
Το προσωπικό θα περιοριστεί σε 3.600 άτομα από 6.000 σήμερα- Αποφεύχθηκαν την τελευταία στιγμή οι απολύσεις
Στην τελική ευθεία μπαίνει πλέον το σχέδιο για την εξυγίανση της πιο ζημιογόνου ΔΕΚΟ της χώρας, ενώ την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκαν οι απολύσεις στον ΟΣΕ που ζητούσε η τρόικα. Σύμφωνα με το τελικό σχέδιο που αναμένεται να παρουσιαστεί σύντομα στο Υπουργικό Συμβούλιο, μεταξύ άλλων προβλέπονται η μετάταξη και η συνταξιοδότηση 2.400 εργαζομένων, η αλλαγή των κανονισμών εργασίας και των συλλογικών συμβάσεων και η δημιουργία φορέα υποδοχής του πλεονάζοντος προσωπικού.
Ο σιδηρόδρομος θα λειτουργεί με τις εταιρείες ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, δημιουργείται ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή που θα ελέγχει τη σιδηροδρομική αγορά, τα ελλείμματα του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς το Δημόσιο διαγράφονται, τα ελλείμματα προς τρίτους αναλαμβάνονται από το Δημόσιο, το οποίο αποκτά την κυριότητα της ακίνητης περιούσιας του ΟΣΕ, ενώ δίνεται σε ιδιώτες το 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το μάνατζμεντ.
Στον ελληνικό σιδηρόδρομο θα μείνουν περίπου 3.600 εργαζόμενοι από τους 6.000 που υπάρχουν σήμερα. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπεται να φύγουν ως πλεονάζον προσωπικό 744 άτομα από τους εξής τομείς: Σιδηροδρομικής Ελξης: 117 άτομα, Σιδηροδρομικής Κίνησης: 378, Οδικών Μέσων και Λεωφορείων: 27, Ανάπτυξης Οικονομικής Διαχείρισης, Διοίκησης και Υποστήριξης: 141, Ζύγισης και Φόρτωσης: 81.
Φορείς υποδοχής
Για τον ΟΣΕ μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης του ΕΔΙΣΥ θα μεταταγούν ή θα συνταξιοδοτηθούν 1.600 εργαζόμενοι από τους τομείς: Συντήρησης Τροχαίου Υλικού: 380, Διαχείρισης Κυκλοφορίας: 330 και Ανάπτυξης, Οικονομικής Διαχείρισης, Διοίκησης και Υποστήριξης: 370.
Η διαδικασία μεταφοράς του πλεονάζοντος τακτικού προσωπικού θα γίνει σε φορείς υποδοχής που θα είναι δημόσια υπηρεσία ή οργανισμός ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, εποπτευόμενο από δημόσια αρχή. Οπως επισημαίνεται, η διοίκηση της κάθε εταιρείας θα συντάξει κατάλογο όπου θα αναγράφονται τα ονοματεπώνυμα με την πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία των εργαζομένων της που αποτελούν πλεονάζον προσωπικό. Αυτοί είναι ανά ειδικότητα ή τομέα λειτουργίας οι έχοντες τη μεγαλύτερη πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία σε μία ή περισσότερες από τις εταιρείες. Κάθε εργαζόμενος που θα επιλεγεί για μετάταξη οφείλει να προσδιορίσει εγγράφως τον νομό και τρεις θέσεις προτίμησής του. Στο άρθρο 18 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι κάθε εταιρεία θα πραγματοποιήσει νέες συλλογικές διαπραγματεύσεις με τους εργαζομένους. Επίσης αναφέρεται ότι από τη δημοσίευση του νόμου δεν οφείλεται καμία αποζημίωση, αμοιβή, προσαύξηση και εν γένει ποσόν για εκτός έδρας εργασία. Εφαρμόζονται περικοπές επιδομάτων τα οποία δεν θα ξεπερνούν το 10% το μισθού.
Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση θα πρέπει να περιορίσει δραματικά το κόστος μισθοδοσίας, που σήμερα ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ, προκειμένου να προκύψει όφελος της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ κατ΄ έτος. Αυτό θα γίνει με περικοπή ως και 50% στις αποδοχές των εργαζομένων.
Στόχος είναι η μείωση κατά 58% του κόστους μισθοδοσίας της εταιρείας λειτουργίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ και κατά 50% του κόστους μισθοδοσίας του ΟΣΕ.
Καταργούνται από τη δημοσίευση του νόμου τα εξής: (α) Ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού ΟΣΕ (άρθρα 1-165), που κυρώθηκε με το άρθρο 13 του Ν. 2671/1998 (ΓΕΚΑΠ).
(β) Ο Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών (άρθρο 15 Ν. 2671/1998 - ΚΔΑ).
(γ) Οι από 26.5.1995, 8.5.1996, 7.5.1997, 9.6.1999, 6.6.2000, 19.6.2002, 3.7.2002, 11.7.2003, 17.1.2005, 22.5.2006 και 20.7.2007, 12.3.2008 και 28.11.2008 επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας, καθώς και κάθε άλλη αναφερόμενη, αμέσως ή εμμέσως, σε σύμβαση ή διάταξη καταργούμενη με τον παρόντα νόμο.
(δ) Οι λέξεις « με διαλείμματα ή όχι » στην περ. β της 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης Προσωπικού ΟΣΕ, που κυρώθηκε με το άρθρο 14 του Ν. 2671/1998 (ΚΩΕΑΠ).
(ε) Η 1 του άρθρου 5 του ΚΩΕΑΠ, η οποία αντικαθίσταται ως εξής: « 1. Οι ώρες εργασίας του προσωπικού για τη διάρκεια εβδομάδας κανονικής εργασίας ορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, εντός των ορίων της εργατικής νομοθεσίας ».
(στ) Η 3 του άρθρου 7 του ΚΩΕΑΠ. Εντός πέντε ημερολογιακών ημερών από τη δημοσίευσή του η διοίκηση κάθε εταιρείας επιδίδει με δικαστικό επιμελητή στην πιο αντιπροσωπευτική συνδικαλιστική οργάνωση του προσωπικού της πρόσκληση σε συλλογική διαπραγμάτευση σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.
Αντικείμενο της συλλογικής διαπραγμάτευσης θα είναι ο εξορθολογισμός και η εκ νέου κατάρτιση του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού, του Κανονισμού Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης Προσωπικού και κάθε άλλου κανονισμού, συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης, συλλογικής συμφωνίας, επιχειρησιακής πρακτικής και εργασιακής συνήθειας εν ισχύ σε οιαδήποτε από τις εταιρείες, καθώς και οιοδήποτε άλλο θέμα τεθεί από οιοδήποτε από τα μέρη. Η συλλογική διαπραγμάτευση διαρκεί κατά μέγιστο δεκαπέντε ημερολογιακές ημέρες από την πρώτη συνάντηση και σε κάθε περίπτωση είκοσι ημερολογιακές ημέρες από την επίδοση της πρόσκλησης. Αν επιτευχθεί κατάρτιση συλλογικής σύμβασης εργασίας, έχει καλώς. Αν για οποιονδήποτε λόγο η παραπάνω προθεσμία παρέλθει άπρακτη, οι ως εξορθολογισμός, τροποποιήσεις, αντικαταστάσεις και εκ νέου κατάρτιση γίνονται με νόμο.
Ανεξάρτητη Αρχή
Σε 14 άρθρα του νομοσχεδίουκαθορίζονται οι αρμοδιότητες, ο τρόπος σύστασης και λειτουργίας της ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, η οποία θα απαρτίζεται από 50 άτομα προσωπικό με πρόεδρο και αντιπρόεδρο και 3 ακόμη τακτικά μέλη. Επίσης αναφέρονται η σύνθεση, ο τρόπος συνεδριάσεων, η υπηρεσιακή κατάσταση μελών. Η Ανεξάρτητη Αρχή μεταξύ άλλων θα εποπτεύει τη λειτουργία της σιδηροδρομικής αγοράς, (όπως συμβαίνει και με τις τηλεπικοινωνίες), θα παρακολουθεί την τήρηση των κανόνων του ανταγωνισμού στη αγορά των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και των εμπορευματικών μεταφορών, θα εκδίδει τις απαιτούμενες εκτελεστικές πράξεις.
Επίσης θα αποφασίζει επί των αναφορών καταγγελιών και προσφυγών αιτούντων, θα εξασφαλίζει τα τέλη που επιβάλλονται από τον διαχειριστή υποδομής και θα εξετάζει καταγγελίες επιβατών.
Περικοπές δρομολογίων - Είσοδος ιδιωτών
Προβλέπεται παραχώρηση ποσοστού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως 49% και του μάνατζμεντ της εταιρείας
Ο σιδηρόδρομος θα λειτουργεί με τις εταιρείες ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, δημιουργείται ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή που θα ελέγχει τη σιδηροδρομική αγορά, τα ελλείμματα του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς το Δημόσιο διαγράφονται, τα ελλείμματα προς τρίτους αναλαμβάνονται από το Δημόσιο, το οποίο αποκτά την κυριότητα της ακίνητης περιούσιας του ΟΣΕ, ενώ δίνεται σε ιδιώτες το 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το μάνατζμεντ.
Στον ελληνικό σιδηρόδρομο θα μείνουν περίπου 3.600 εργαζόμενοι από τους 6.000 που υπάρχουν σήμερα. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπεται να φύγουν ως πλεονάζον προσωπικό 744 άτομα από τους εξής τομείς: Σιδηροδρομικής Ελξης: 117 άτομα, Σιδηροδρομικής Κίνησης: 378, Οδικών Μέσων και Λεωφορείων: 27, Ανάπτυξης Οικονομικής Διαχείρισης, Διοίκησης και Υποστήριξης: 141, Ζύγισης και Φόρτωσης: 81.
Φορείς υποδοχής
Για τον ΟΣΕ μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης του ΕΔΙΣΥ θα μεταταγούν ή θα συνταξιοδοτηθούν 1.600 εργαζόμενοι από τους τομείς: Συντήρησης Τροχαίου Υλικού: 380, Διαχείρισης Κυκλοφορίας: 330 και Ανάπτυξης, Οικονομικής Διαχείρισης, Διοίκησης και Υποστήριξης: 370.
Η διαδικασία μεταφοράς του πλεονάζοντος τακτικού προσωπικού θα γίνει σε φορείς υποδοχής που θα είναι δημόσια υπηρεσία ή οργανισμός ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, εποπτευόμενο από δημόσια αρχή. Οπως επισημαίνεται, η διοίκηση της κάθε εταιρείας θα συντάξει κατάλογο όπου θα αναγράφονται τα ονοματεπώνυμα με την πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία των εργαζομένων της που αποτελούν πλεονάζον προσωπικό. Αυτοί είναι ανά ειδικότητα ή τομέα λειτουργίας οι έχοντες τη μεγαλύτερη πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία σε μία ή περισσότερες από τις εταιρείες. Κάθε εργαζόμενος που θα επιλεγεί για μετάταξη οφείλει να προσδιορίσει εγγράφως τον νομό και τρεις θέσεις προτίμησής του. Στο άρθρο 18 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι κάθε εταιρεία θα πραγματοποιήσει νέες συλλογικές διαπραγματεύσεις με τους εργαζομένους. Επίσης αναφέρεται ότι από τη δημοσίευση του νόμου δεν οφείλεται καμία αποζημίωση, αμοιβή, προσαύξηση και εν γένει ποσόν για εκτός έδρας εργασία. Εφαρμόζονται περικοπές επιδομάτων τα οποία δεν θα ξεπερνούν το 10% το μισθού.
Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση θα πρέπει να περιορίσει δραματικά το κόστος μισθοδοσίας, που σήμερα ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ, προκειμένου να προκύψει όφελος της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ κατ΄ έτος. Αυτό θα γίνει με περικοπή ως και 50% στις αποδοχές των εργαζομένων.
Στόχος είναι η μείωση κατά 58% του κόστους μισθοδοσίας της εταιρείας λειτουργίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ και κατά 50% του κόστους μισθοδοσίας του ΟΣΕ.
Καταργούνται από τη δημοσίευση του νόμου τα εξής: (α) Ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού ΟΣΕ (άρθρα 1-165), που κυρώθηκε με το άρθρο 13 του Ν. 2671/1998 (ΓΕΚΑΠ).
(β) Ο Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών (άρθρο 15 Ν. 2671/1998 - ΚΔΑ).
(γ) Οι από 26.5.1995, 8.5.1996, 7.5.1997, 9.6.1999, 6.6.2000, 19.6.2002, 3.7.2002, 11.7.2003, 17.1.2005, 22.5.2006 και 20.7.2007, 12.3.2008 και 28.11.2008 επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας, καθώς και κάθε άλλη αναφερόμενη, αμέσως ή εμμέσως, σε σύμβαση ή διάταξη καταργούμενη με τον παρόντα νόμο.
(δ) Οι λέξεις « με διαλείμματα ή όχι » στην περ. β της 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης Προσωπικού ΟΣΕ, που κυρώθηκε με το άρθρο 14 του Ν. 2671/1998 (ΚΩΕΑΠ).
(ε) Η 1 του άρθρου 5 του ΚΩΕΑΠ, η οποία αντικαθίσταται ως εξής: « 1. Οι ώρες εργασίας του προσωπικού για τη διάρκεια εβδομάδας κανονικής εργασίας ορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, εντός των ορίων της εργατικής νομοθεσίας ».
(στ) Η 3 του άρθρου 7 του ΚΩΕΑΠ. Εντός πέντε ημερολογιακών ημερών από τη δημοσίευσή του η διοίκηση κάθε εταιρείας επιδίδει με δικαστικό επιμελητή στην πιο αντιπροσωπευτική συνδικαλιστική οργάνωση του προσωπικού της πρόσκληση σε συλλογική διαπραγμάτευση σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.
Αντικείμενο της συλλογικής διαπραγμάτευσης θα είναι ο εξορθολογισμός και η εκ νέου κατάρτιση του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού, του Κανονισμού Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης Προσωπικού και κάθε άλλου κανονισμού, συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης, συλλογικής συμφωνίας, επιχειρησιακής πρακτικής και εργασιακής συνήθειας εν ισχύ σε οιαδήποτε από τις εταιρείες, καθώς και οιοδήποτε άλλο θέμα τεθεί από οιοδήποτε από τα μέρη. Η συλλογική διαπραγμάτευση διαρκεί κατά μέγιστο δεκαπέντε ημερολογιακές ημέρες από την πρώτη συνάντηση και σε κάθε περίπτωση είκοσι ημερολογιακές ημέρες από την επίδοση της πρόσκλησης. Αν επιτευχθεί κατάρτιση συλλογικής σύμβασης εργασίας, έχει καλώς. Αν για οποιονδήποτε λόγο η παραπάνω προθεσμία παρέλθει άπρακτη, οι ως εξορθολογισμός, τροποποιήσεις, αντικαταστάσεις και εκ νέου κατάρτιση γίνονται με νόμο.
Ανεξάρτητη Αρχή
Σε 14 άρθρα του νομοσχεδίουκαθορίζονται οι αρμοδιότητες, ο τρόπος σύστασης και λειτουργίας της ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, η οποία θα απαρτίζεται από 50 άτομα προσωπικό με πρόεδρο και αντιπρόεδρο και 3 ακόμη τακτικά μέλη. Επίσης αναφέρονται η σύνθεση, ο τρόπος συνεδριάσεων, η υπηρεσιακή κατάσταση μελών. Η Ανεξάρτητη Αρχή μεταξύ άλλων θα εποπτεύει τη λειτουργία της σιδηροδρομικής αγοράς, (όπως συμβαίνει και με τις τηλεπικοινωνίες), θα παρακολουθεί την τήρηση των κανόνων του ανταγωνισμού στη αγορά των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και των εμπορευματικών μεταφορών, θα εκδίδει τις απαιτούμενες εκτελεστικές πράξεις.
Επίσης θα αποφασίζει επί των αναφορών καταγγελιών και προσφυγών αιτούντων, θα εξασφαλίζει τα τέλη που επιβάλλονται από τον διαχειριστή υποδομής και θα εξετάζει καταγγελίες επιβατών.
Περικοπές δρομολογίων - Είσοδος ιδιωτών
Προβλέπεται παραχώρηση ποσοστού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως 49% και του μάνατζμεντ της εταιρείας
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την περικοπή δρομολογίων και την υπαγωγή άλλων σε επιδοτούμενο καθεστώς που θα χρηματοδοτείται είτε από τους ΟΤΑ ή απευθείας από το Δημόσιο. Οι επιδοτήσεις των επιβατικών σιδηροδρομικών δρομολογίων που θα εκτελούνται υπό Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας δεν θα ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2011-2013. Ο νόμος επιβάλλει τη διεξαγωγή διεθνών ανοικτών διαγωνισμών για την κάλυψη «άγονων» δρομολογίων μετά την απελευθέρωση των επιβατικών μεταφορών το 2012. Ενδεχόμενη μεταβολή του ύψους των επιδοτήσεων μετά το 2013 θα πρέπει να εγκρίνεται από την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ δεν θα παρέχεται πλέον εγγύηση του Δημοσίου για τη δανειοδότηση του οργανισμού. Η προώθηση νέας τιμολογιακής πολιτικής που θα περιλαμβάνει αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων θα ενισχύσει τα έσοδα από επιβατικές μεταφορές κατά 55%. Επιτακτική κρίνεται η διαμόρφωση νέας τιμολογιακής πολιτικής και στις εμπορευματικές μεταφορές, ώστε ο τομέας να παρουσιάσει για πρώτη φορά κερδοφορία εξασφαλίζοντας βιωσιμότητα. Επιπλέον προβλέπεται αύξηση της τιμής των εισιτηρίων προκειμένου να φθάσουν στο 70% της τιμής των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ και παραχώρηση ποσοστού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως 49% και του μάνατζμεντ της εταιρείας σε ιδιώτη.
Σε αναστολή λειτουργίας θα τεθεί μέρος του δικτύου Πελοποννήσου με εξαίρεση τις οι γραμμές Διακοφτό- Καλάβρυτα, Κόρινθος Ναύπλιο και Πύργος- Κατάκωλο για εξυπηρέτηση τουριστικών αναγκών και των κρουαζιεροπλοίων, που μεταφέρουν τουρίστες προς την Αρχαία Ολυμπία.
Στο τμήμα του κεντρικού άξονα της ΠΑΘΕ έχει αποφασιστεί να μείνει εκτός όλο το τμήμα του προαστιακού Δυτικής Μακεδονίας από το Πλατύ και επάνω, το οποίο καλύπτει με διακλαδώσεις τις περιοχές της Κοζάνης, της Φλώρινας, της Εδεσσας, της Βέροιας, αλλά και του Αμύνταιου.
Ο ΟΣΕ θα διαθέτει 4 τομείς: α) Τομέας Λειτουργίας 1: Ανάπτυξη, οικονομική διαχείριση, διοίκηση και υποστήριξη, β) Τομέας Λειτουργίας 2: Σχεδίαση και διαχείριση δικτύου και εγκαταστάσεων, γ) Τομέας Λειτουργίας 3: Διαχείριση Κυκλοφορίας και δ) Τομέας Λειτουργίας 4: Συντήρηση Τροχαίου Υλικού.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα διαχειρίζεται και θα εκμεταλλεύεται την Εθνική Σιδηροδρομική περιουσία η οποία φεύγει από τον ΟΣΕ και πάει στο Δημόσιο.
Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φθάνει στα 85.000 στρέμματα, η αξία της ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ και η αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής σε περίπου 7,5 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο από τα φιλέτα που έχει στην περιουσία του ο οργανισμός είναι τα παραθαλάσσια οικόπεδα που βρίσκονται κατά μήκος της γραμμής του από την Αθήνα ως την Κόρινθο και από εκεί ως την Πάτρα. Με τη μετατόπιση της νέας γραμμής που κατασκευάζεται προς την πλευρά της Εθνικής οδού, οι περιοχές όπου βρισκόταν η παλαιά γραμμή θα απελευθερωθούν.
Από τη μεταβίβαση αυτή εξαιρούνται τα κάτωθι ακίνητα που περιέρχονται με τη δημοσίευση της ανωτέρω αποφάσεως στην κυριότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ο Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Διαλογής Αυτοκινητοστασίου Θεσσαλονίκης και τμήμα του Σιδηροδρομικού Σταθμού Οινόης, προκειμένου να διενεργούνται οι εμπορευματικές μεταφορές.
Στις τιμολογιακές υποχρεώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων ότι στα δρομολόγια που διενεργεί στο εθνικό ή προαστιακό δίκτυο καταργούνται από 31.12.2010 κάθε είδους υφιστάμενες τιμολογιακές υποχρεώσεις όπως κάθε είδους εκπτώσεις σε κόμιστρα, ειδικές τιμολογήσεις μεταφοράς καθώς και κάθε άλλη υποχρέωση μεταφοράς επιβατών ή φορτίου με οικονομικούς όρους που δεν καλύπτουν το κόστος μεταφοράς και το εύλογο επιχειρηματικό της κέρδος".
Σε αναστολή λειτουργίας θα τεθεί μέρος του δικτύου Πελοποννήσου με εξαίρεση τις οι γραμμές Διακοφτό- Καλάβρυτα, Κόρινθος Ναύπλιο και Πύργος- Κατάκωλο για εξυπηρέτηση τουριστικών αναγκών και των κρουαζιεροπλοίων, που μεταφέρουν τουρίστες προς την Αρχαία Ολυμπία.
Στο τμήμα του κεντρικού άξονα της ΠΑΘΕ έχει αποφασιστεί να μείνει εκτός όλο το τμήμα του προαστιακού Δυτικής Μακεδονίας από το Πλατύ και επάνω, το οποίο καλύπτει με διακλαδώσεις τις περιοχές της Κοζάνης, της Φλώρινας, της Εδεσσας, της Βέροιας, αλλά και του Αμύνταιου.
Ο ΟΣΕ θα διαθέτει 4 τομείς: α) Τομέας Λειτουργίας 1: Ανάπτυξη, οικονομική διαχείριση, διοίκηση και υποστήριξη, β) Τομέας Λειτουργίας 2: Σχεδίαση και διαχείριση δικτύου και εγκαταστάσεων, γ) Τομέας Λειτουργίας 3: Διαχείριση Κυκλοφορίας και δ) Τομέας Λειτουργίας 4: Συντήρηση Τροχαίου Υλικού.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα διαχειρίζεται και θα εκμεταλλεύεται την Εθνική Σιδηροδρομική περιουσία η οποία φεύγει από τον ΟΣΕ και πάει στο Δημόσιο.
Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φθάνει στα 85.000 στρέμματα, η αξία της ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ και η αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής σε περίπου 7,5 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο από τα φιλέτα που έχει στην περιουσία του ο οργανισμός είναι τα παραθαλάσσια οικόπεδα που βρίσκονται κατά μήκος της γραμμής του από την Αθήνα ως την Κόρινθο και από εκεί ως την Πάτρα. Με τη μετατόπιση της νέας γραμμής που κατασκευάζεται προς την πλευρά της Εθνικής οδού, οι περιοχές όπου βρισκόταν η παλαιά γραμμή θα απελευθερωθούν.
Από τη μεταβίβαση αυτή εξαιρούνται τα κάτωθι ακίνητα που περιέρχονται με τη δημοσίευση της ανωτέρω αποφάσεως στην κυριότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ο Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Διαλογής Αυτοκινητοστασίου Θεσσαλονίκης και τμήμα του Σιδηροδρομικού Σταθμού Οινόης, προκειμένου να διενεργούνται οι εμπορευματικές μεταφορές.
Στις τιμολογιακές υποχρεώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων ότι στα δρομολόγια που διενεργεί στο εθνικό ή προαστιακό δίκτυο καταργούνται από 31.12.2010 κάθε είδους υφιστάμενες τιμολογιακές υποχρεώσεις όπως κάθε είδους εκπτώσεις σε κόμιστρα, ειδικές τιμολογήσεις μεταφοράς καθώς και κάθε άλλη υποχρέωση μεταφοράς επιβατών ή φορτίου με οικονομικούς όρους που δεν καλύπτουν το κόστος μεταφοράς και το εύλογο επιχειρηματικό της κέρδος".