" Ο τερματισμός της ύφεσης εκτίναξε τα κέρδη και τις πωλήσεις πολυτελών ειδών
Ωστόσο, προβλέπεται επιβράδυνση έως 5% φέτος, ενώ το ισχυρό ευρώ θα πλήξει κορυφαίες εταιρείες
«Κατά τη διάρκεια των σκοτεινών ημερών της ύφεσης, ο κόσμος δεν ήθελε να επιδεικνύει τα πολυτελή του είδη» τονίζει η ιδιοκτήτρια κοσμηματοπωλείου του Λονδίνου Αλίσα Μουσάιεφ. Μερικοί από τους πλούσιους πελάτες της αγόρασαν διαμάντια και άλλα ακριβά κοσμήματα ως επένδυση κατά τη διάρκεια της κρίσης. Εκτός αυτού, είχε αυξηθεί και η ζήτηση για τις απλές άσπρες σακούλες προκειμένου να μην είναι ορατά τα προϊόντα που είχαν αγοράσει. Καθώς όμως η οικονομία ανακάμπτει, οι συγκεκριμένες συνήθειες υποχωρούν σταδιακά. Ακόμη και τα στελέχη της βιομηχανίας πολυτελών ειδών δεν περίμεναν μια τόσο ισχυρή ανάκαμψη.
Στις 14 Οκτωβρίου, ο Ομιλος Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH), ο μεγαλύτερος όμιλος πολυτελών ειδών στον κόσμο, ανακοίνωσε αύξηση πωλήσεων 14% για το εννεάμηνο. Ο βρετανικός οίκος ενδυμάτων Burberry ανέφερε επίσης διψήφια αύξηση πωλήσεων για το εξάμηνο που ολοκληρώθηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου. Στις 28 Οκτωβρίου, ο γαλλικός οίκος λιανικών πωλήσεων και πολυτελών ειδών PPR ανακοίνωσε επίσης καλύτερα του αναμενόμενου αποτελέσματα.
«Η ισχύς της ανάκαμψης αποτελεί έκπληξη» τονίζει η ειδική σε θέματα ειδών πολυτελείας της συμβουλευτικής εταιρείας Bain & Company Κλόντια Ντ’ Απρίτσιο. Οι μεγάλες μάρκες, όπως οι Louis Vuitton και Hermes, αποτελούν τους μεγάλους νικητές. Με τα μεγάλα αποθέματα μετρητών τους, οι εταιρείες ήταν σε θέση να συνεχίσουν να ανοίγουν νέα καταστήματα και να επενδύουν στον κλάδο κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Τα πολυτελή είδη υπήρξαν πάντοτε μία κυκλική βιομηχανία, αλλά κατά την τελευταία δεκαετία έχει εκτοξευτεί και έχει βυθιστεί σαν να κάνει bungee jumping. Οι προοπτικές στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ήταν ζοφερές, οι τρομοκρατικές επιθέσεις στις ΗΠΑ, η παγκόσμια επιδημία SARS και ο πόλεμος στο Ιράκ μετρίασαν την επιθυμία του κόσμου για διεθνή ταξίδια και επιπόλαιες αγορές. Από το 2004 έως το 2007, όμως, οι αγορές πολυτελών ειδών ενισχύθηκαν σημαντικά, προτού υποχωρήσουν ξανά με την έναρξη της κρίσης. Το 2009, η παγκόσμια αγορά πολυτελών ειδών συρρικνώθηκε κατά 8%. Αλλά η ανάκαμψη που έχει ξεκινήσει από τα τέλη του 2009 στον κλάδο έχει αρχίσει και αναπτύσσει ταχύτητα, με την εταιρεία Bain να αναμένει μια ανάπτυξη της τάξης του 10% για φέτος. Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις πολυτελών ειδών υποχώρησαν το 2009 κατά 18%. Φέτος, οι καταναλωτές δείχνουν λιγότερο διστακτικοί και τα πολυκαταστήματα έχουν αρχίσει την ανανέωση των αποθεμάτων τους ενόψει Χριστουγέννων.
Το κλίμα είναι ακόμα καλύτερο στην Κίνα, όπου οι πωλήσεις πολυτελών ειδών αυξήθηκαν κατά 20% ακόμα και κατά τη διάρκεια του 2009, ενώ αναμένεται να ενισχυθούν κατά 30% φέτος. Σε πέντε χρόνια, η Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει ήδη το 10% της παγκόσμιας ζήτησης πολυτελών ειδών, προβλέπεται να είναι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά πολυτελείας.
Η ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου έχει βρει απροετοίμαστες ορισμένες εταιρείες. Εξαιτίας των απεργιών, ο οίκος Louis Vuitton δεν διαθέτει επαρκή αποθέματα για να ανταποκριθεί στην απότομη αύξηση της ζήτησης. Στην προσπάθειά του να καλύψει τη ζήτηση των Χριστουγέννων, ο οίκος έχει περιορίσει το ωράριο του καταστήματός του στα Ηλύσια Πεδία του Παρισιού, ενώ έχει αυξήσει και τις τιμές στην Ευρωζώνη.
Ωστόσο, οι καλές εποχές για τις επιχειρήσεις πολυτελείας είναι αρκετά πιθανό ότι δεν θα διαρκέσουν για πολύ. Το 2010, η Bain προβλέπει μια επιβράδυνση της ανάπτυξης στο 3% με 5%. Η ισχύς του ευρώ θα πλήξει τις κορυφαίες εταιρείες, οι οποίες έχουν τη βάση τους επί το πλείστον στην Ιταλία και τη Γαλλία. Οι φορολογικές αυξήσεις στην Ευρώπη θα καταστήσουν τους πλούσιους φτωχότερους και λιγότερο πρόθυμους να υποκύψουν στις αγορές πολυτελών ειδών".