"Βυθίστηκε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ιρλανδία
Οι οδυνηρές εξελίξεις στην οικονομία της Ιρλανδίας έχουν φοβίσει τους καταναλωτές, σύμφωνα με σχετική έρευνα. Το υψηλό κόστος δανεισμού του κράτους, το υψηλό κόστος διάσωσης των τραπεζών και οι συνεχιζόμενες απώλειες θέσεων εργασίας οδήγησαν τον Σεπτέμβριο στη μεγαλύτερη πτώση του κλίματος εμπιστοσύνης των καταναλωτών στη διάρκεια των 4,5 τελευταίων ετών.
Ο δείκτης KBC/ESRI έπεσε στις 52 μονάδες από 61 τον Αύγουστο, καθώς οι καταναλωτές έχουν πανικοβληθεί με τα οικονομικά τους ενόψει και των επερχόμενων αυστηρών περικοπών του κρατικού Προϋπολογισμού.
Τον Σεπτέμβριο του 2009 ο δείκτης ήταν 49,6 μονάδες, ενώ τον Ιούλιο 2008 ήταν 39,6.
Η κάμψη του κλίματος εμπιστοσύνης οφείλεται κυρίως στις πιο αρνητικές προοπτικές για τα προσωπικά οικονομικά των νοικοκυριών της χώρας τους προσεχείς 12 μήνες. Οι καταναλωτές ανησυχούν επίσης για την οικονομία και την ανεργία για την οποία οι 3 στους 4 πιστεύουν πως θα αυξηθεί το προσεχές 12μηνο, δήλωσε ο David Duffy από το Economic and Social Research Institute.
Η κάμψη του δείκτη εμπιστοσύνης στην Ιρλανδία ήταν μεγαλύτερη απ' ότι στις ΗΠΑ, τη Βρετανία ή την Ευρωζώνη, συμπλήρωσε. Εκτιμάται πως η κάμψη θα ανακοπεί μόνον όταν η κυβέρνηση ανακοινώσει τα ακριβή μέτρα περικοπών ώστε να γνωρίζουν οι καταναλωτές τι τους περιμένει. Μέχρι τότε ο φόβος θα ρίχνει την εμπιστοσύνη".
Θα ήθελα να μελετήσετε προσεκτικά το άρθρο, προκειμένου να το συνδέσετε με την θεωρία του εισοδήματος και της κατανάλωσης (προσδοκώμενο εισόδημα, σχεδιασμένη κατανάλωση, καταναλωτική εμπιστοσύνη, κ.ο.κ.).
(Επί του Ιρλανδικού ζητήματος, να συμπληρώσουμε ότι χθες, 6/10/2010, η Fitch προχώρησε σε υποβάθμιση του μακροπρόθεσμου ιρλανδικού χρέους στο Α+ από ΑΑ-, ενώ οι προοπτικές (outlook) της ιρλανδικής οικονομίας αναθεωρήθηκαν σε αρνητικές).
Σχετικά με την καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα το επόμενο άρθρο:
"Ο πιο απαισιόδοξος λαός σε όλη την Ευρώπη παραμένουν οι Ελληνες, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Σεπτέμβριο.
Η έρευνα διαπιστώνει νέα επιδείνωση του οικονομικού κλίματος, βύθιση των επιχειρηματικών προσδοκιών σε λιανεμπόριο-κατασκευές και υποχώρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, αυξήθηκε σημαντικά το ποσοστό όσων λένε ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα» (σχεδόν έξι στους δέκα), ενώ οι προβλέψεις των νοικοκυριών για το μέλλον τους και τις προοπτικές της οικονομίας συνολικά ήταν τον προηγούμενο μήνα οι χειρότερες από ποτέ (-57 μονάδες).
Ακρίβεια και ανεργία
Εννέα στους δέκα Ελληνες περιμένουν ότι η ανεργία θα αυξηθεί στο επόμενο δωδεκάμηνο, ενώ έξι στους δέκα εκτιμούν ότι οι τιμές των προϊόντων θα ακριβύνουν. Η πρόθεση των καταναλωτών να προχωρήσουν σε σημαντικές αγορές το επόμενο δωδεκάμηνο (έπιπλα, συσκευές κ.ά.) περιορίστηκε τον Σεπτέμβριο σε νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα με το 79% να απαντά ότι θα μειώσει συνολικά τις δαπάνες του. Παράλληλα, ενισχύθηκε ελαφρώς το ποσοστό εκείνων που προτίθενται να εξοικονομήσουν χρήματα για αποταμίευση (21% από 18%). Γκρίζα παραμένει η εικόνα και στους περισσότερους βασικούς τομείς της οικονομίας.
Στον κατασκευαστικό κλάδο το 65% των επιχειρήσεων (από 50% τον προηγούμενο μήνα) προβλέπει περαιτέρω μείωση θέσεων εργασίας, ενώ τέσσερις στις πέντε εταιρείες περιμένουν νέα κάμψη δραστηριοτήτων.
Στο λιανεμπόριο, οι επιχειρηματικές προσδοκίες παραμένουν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα".