Παρασκευή 29 Οκτωβρίου 2010

Test για όλους τους υποψηφίους του διαγωνισμού της Ε.Σ.Δ.Δ.

Σύμφωνα με έρευνα της Eurostat για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης (για το έτος 2008) το 46% των νέων ηλικίας 18 με 34 διαμένουν μαζί με τους γονείς τους (περίπου 51 εκατομμύρια). Το ποσοστό στην Ελλάδα ανέρχεται στο 55%.

Ολόκληρη την έρευνα μπορούμε να δούμε πατώντας εδώ (αρχείο .pdf, "ανοίγει" με Acrobat Reader).

Θα ήθελα, αφού μελετήσετε την έρευνα, να μου αποστείλετε την δική σας ανάλυση επί του ζητήματος: Ποιές οι κύριες αιτίες του φαινομένου; Ποιοί οι κυριότεροι παράγοντες του υψηλότερου ποσοστού της Ελλάδας; Ποιοί πιστεύετε ότι είναι οι λόγοι των υψηλότερων ποσοστών σε κάποιες χώρες και των χαμηλότερων ποσοστών σε κάποιες άλλες; Ποιές οι συνέπειες και οι επιδράσεις (οικονομικές, κοινωνικές, προσωπικές) του εν λόγω φαινομένου; Με ποιές κοινωνικές και οικονομικές δομές πιστεύετε ότι συνδέετε το εν λόγω φαινόμενο; Θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου και εάν ναι, τί είδους μέτρα και από ποιούς φορείς (π.χ., τις περιφέρειες της κάθε χώρας, την κυβέρνηση της κάθε χώρας, την Ευρωπαϊκή Κοινότητα, τις ΜΚΟ, ιδιωτικούς φορείς, νομικά και φυσικά πρόσωπα, κ.ο.κ.); Τα οφέλη των προτεινόμενων μέτρων κατά πόσο θα πρέπει να έρχονται σε συστοιχία με το κόστος τους; Θα πρέπει τα εν λόγω μέτρα να είναι ενιαία για το σύνολο των χωρών της Ε.Ε. ή όχι; Πώς επηρεάζει προσωπικά έναν νέο / μια νέα η διαμονή με τους γονείς; Ποιά τα οφέλη και ποιά τα μειονεκτήματα (και κόστη) που δημιουργούνται από το εν λόγω φαινόμενο, τόσο στην συνολική κοινωνικοοικονομική διάσταση, όσο και σε προσωπικό επίπεδο;

Θα ήθελα να προβείτε στην ανάλυση όλων των παραπάνω τόσο σε συνολική αντιμετώπιση, όσο και σε διαφοροποίηση ανά ηλικιακή κατηγορία (18-24 και 25-34), ανά εργασιακή κατηγορία (άνεργοι, εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, μερικής απασχόλησης, φοιτητές-σπουδαστές), και ανά φύλο. Θα ήθελα η ανάλυσή σας να στηρίζεται όχι μόνο σε μια "ακαδημαϊκή" έρευνα, αλλά στις συνθήκες που ο καθένας από εσάς προσωπικά αντιμετωπίζει το φαινόμενο (ως προς τις αιτίες, τις επιδράσεις και τις συνέπειες που έχει στην προσωπική, κοινωνική και οικονομική ζωή του καθενός). Επίσης, θα ήθελα να εξετάσετε το φαινόμενο και τα προτεινόμενα από εσάς μέτρα στα πλαίσια της σύγχρονης οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης (στα πραγματικά κοινωνικοοικονομικά δεδομένα και τις τρέχουσες συνθήκες, τόσο σε επίπεδο χώρας, όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης).

Κοινώς, χρειάζεται ένα καλό προσχέδιο ανάπτυξης του θέματος.

Hint: το θέμα δεν είναι εύκολο και δεν αναλύεται σε δύο-τρεις σελίδες. Χρειάζεται ανάλυση τόσο ορισμένων μακροοικονομικών εννοιών (π.χ., ΑΕΠ, ανεργία, πληθωρισμός, συνθήκες και όροι εργασίας και ασφάλισης, ύψος μισθών, δημοσιονομικό έλλειμμα και χρέος, κυβερνητικές δαπάνες, ύφεση, δημογραφικό ζήτημα, κοινοτικά κονδύλια, οικονομικός ρόλος περιφερειών), όσο και κοινωνικο-οικονομικών συνθηκών (π.χ., κοινωνικό κράτος, κοινωνικές δομές, δημόσια αγαθά, συνθήκες συμβίωσης ζευγαριών, ποσοστό γάμων και διαζυγίων, ισότητα των δύο φύλων και ενδεχόμενες διακρίσεις -π.χ., στο ύψος του μισθού- , κ.ο.κ.), συν την προσωπική (ατομική) διάσταση της ανάλυσής σας. Μην το αντιμετωπίσετε απλά και μόνο ως "εξωτερικοί παρατηρητές" που αντιμετωπίζουν ένα "στατιστικό μέγεθος": είναι ένα φαινόμενο που βιώνετε - αν όχι όλοι, τουλάχιστον ορισμένοι-, άρα γνωρίζετε την πραγματική του διάσταση, τις συνιστώσες του και τις συνέπειές του.

Οσοι/όσες θέλουν, μπορούν να διαβάσουν και τρία προηγούμενα ευρωβαρόμετρα (αρχεία .pdf, "ανοίγουν" με Acrobat Reader) που συνδέονται με το εν λόγω ζήτημα (αν και δεν προτείνω την εκτεταμένη και εις βάθος μελέτη τους - αρκεί να λάβουμε τα γενικά στοιχεία που άπτονται του θέματός μας):

- http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_114_en.pdf

-http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_052_en.pdf

- http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/cceb/2003/2003.1_youth_analytical_report_en.pdf

Το test απευθύνεται σε όλους όσοι έχουν παρακολουθήσει και ολοκληρώσει τον κύκλο μαθημάτων της Πολιτικής Οικονομίας για τον διαγωνισμό της Ε.Σ.Δ.Δ. Τις απαντήσεις μπορείτε να μου τις αποστείλετε και με e-mail (σε attachment).