Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010

Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα

Χθες, 15/11/2010, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προχώρησε σε ανασύνθεση του Ειδικού Τραβηκτικού Δικαιώματος (Special Drawing Right- SDR) -συχνά το αναφέρουμε και ως "Ειδικό Δικαίωμα Ανάληψης" ή Droits de tirage spéciaux (DTS) -, με αύξηση της βαρύτητας του Ευρώ και της Λίρας Στερλίνας, ενώ μειώνεται η βαρύτητα του δολαρίου Η.Π.Α. και του Γιέν. Οι νέοι παράγοντες στάθμισης θα ισχύουν από 1ης Ιαουαρίου 2011.

«Τα τέσσερα νομίσματα που πληρούν το κριτήριο επιλογής που απαιτείται για να ενταχθούν στο καλάθι αξιολόγησης του DTS» παραμένουν το ευρό, το δολάριο, η λίρα και το γέν, τονίζει το ΔΝΤ σε ανακοινωθέν του.

Ετσι, το δολάριο Η.Π.Α. ναι μεν θα παραμείνει το σημαντικότερο νόμισμα στο καλάθι, αλλά το σχετικό βάρος του στον καθορισμό του DTS θα μειωθεί από 44% στο 41,9%.

Το ευρώ με τη σειρά του θα περάσει από το 34% στο 37,4%, ενώ το σχετικό βάρος της λίρας από το 11% θα προσμετράται πλέον στο 11,3%.

Παράλληλα θα μειωθεί και ο παράγοντας στάθμισης του βάρους του γεν από το 11% στο 9,4%.

Η σύνθεση του DTS αναθεωρείται κάθε 5ετία.

Να σημειώσουμε ότι, από 1ης Ιανουαρίου 2011, αναπροσαρμόζονται και τα επιτόκια του SDR στο 0,38% (απολύτως αναμενόμενο, εφ' όσον μεταβλήθηκε η σύνθεση του Ειδικού Τραβηκτικού Δικαιώματος).

Επίσης, να σημειώσουμε ότι δεν έγινε αποδεκτή η συμμετοχή του κινεζικού γουάν στο καλάθι των νομισμάτων που αποτελούν το SDR. Αξίζει, ακόμη, να σημειωθεί ότι, παρ' ότι υπήρξαν εισηγήσεις για την συμμετοχή του χρυσού στο SDR, το Δ.Ν.Τ. δεν προχώρησε σε τέτοια αναθεώρηση.

Να υπενθυμίσω ότι, τόσο τα αποθεματικά κάθε χώρας στο Δ.Ν.Τ., όσο και τα δάνεια που λαμβάνονται από το Δ.Ν.Τ., μετρώνται σε μονάδες Ειδικών Τραβηκτικών Δικαιωμάτων. Επίσης, σε SDR απομετρώνται και αρκετά είδη παγκόσμιων συναλλαγών.

Επί του θέματος των Ειδικών Τραβηκτικών Δικαιωμάτων και την θέση τους ως παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα (σε αντικατάσταση του δολαρίου Η.Π.Α.) είχε γίνει αρκετά μεγάλη συζήτηση, ειδικά καθώς έγιναν εμφανείς οι παγκόσμιες ανισορροπίες και ξεκίνησαν τα μέτρα προστασίας των νομισμάτων από αρκετές εθνικές οικονομίες (θέμα με το οποίο έχουμε ασχοληθεί σε προηγούμενες αναρτήσεις και σίγουρα θα συνεχίσουμε να ασχολούμαστε, καθώς αποτελεί και καίριο ζήτημα για τον επικείμενο διαγωνισμό).

Στο θέμα των SDR και την αναγκαιότητα συμμετοχής του γουάν σε αυτό (παρ' ότι δεν είναι πλήρως μετατρέψιμο, εφ' όσον δεν υπάγεται σε καθεστώς ελεύθερης διαπραγμάτευσης ισοτιμίας στην αγορά συναλλάγματος - Foreign Exchange Market: Forex), είχε αναφερθεί προ ημερών ο νομπελίστας οικονομολόγος Ρόμπερτ Μάντελ (Robert Mundell - γνωστός σε εμάς από το περίφημο μοντέλο Mundell - Fleming).

Επίσης, επί του θέματος (με αναφορά στο ιστορικό των Ειδικών Τραβηκτικών Δικαιωμάτων), είχε αναφερθεί προ τριών ημερών σε άρθρο του ο καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας Robert Skidelsky, το οποίο και παραθέτω:

"Χρυσή ευκαιρία για νομισματική μεταρρύθμιση

Τρία «ζήτω» για τον Ρόμπερτ Ζέλικ. Σε άρθρο του στους FT, ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας έθεσε μία φιλόδοξη ατζέντα για τη Σύνοδο Κορυφής του G20, με στόχο να «αποκατασταθεί η ισορροπία στη ζήτηση» και να «τονωθεί η ανάπτυξη». Αναγνωρίζει ότι η άμβλυνση των ανισορροπιών, σε επίπεδο τρεχουσών συναλλαγών, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εδραίωση ενός μη προστατευτικού εμπορικού συστήματος.

Οι ανισορροπίες σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η πηγή της υφιστάμενης ύφεσης. Τυχόν αποτυχία να αντιμετωπιστούν θα ακυρώσει την ανάκαμψη και θα οδηγήσει σε νομισματικούς πολέμους. Ο χρυσός μπορεί να παίξει μικρό ρόλο στην αναγκαία επανισορρόπηση, όπως υποδηλώνει ο κ. Ζέλικ, αν και το παρελθόν δείχνει ότι η προσφυγή στον κανόνα του χρυσού θα είναι υπέρμετρα αποπληθωριστική.

Εν συντομία, η θεμελιώδης αιτία της παρούσας κρίσης ήταν η αύξηση της αποθεματοποίησης ενεργητικού, κυρίως από την Κίνα. Αυτό έγινε δυνατό χάρη στη σκόπιμη υποτίμηση του ρένμινμπι έναντι του δολαρίου. Το κίνητρο ήταν να ασφαλιστεί η Κίνα στο ενδεχόμενο μιας νέας μαζικής φυγής «ζεστού»χρήματος από την ανατολική Ασία, όπως συνέβη το 1997-98.

Σύμφωνα με τον κανόνα του χρυσού, η αυξημένη συγκέντρωση αποθεμάτων προκαλεί αποπληθωριστικές πιέσεις, καθώς αποστραγγίζει τον υπόλοιπο πλανήτη από ρευστότητα.

Σε περίπτωση που οι Κινέζοι διακρατούσαν αποθέματα σε χρυσό, αντί σε αμερικανικά κρατικά ομόλογα κινεζικά αποθέματα, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ θα ήταν υποχρεωμένη να αυξήσει τα επιτόκιά της, εφαρμόζοντας εκ των πραγμάτων μία πολιτική παροχής φθηνού χρήματος.

Ωστόσο, εν τη απουσία νέων επενδυτικών ευκαιριών, η ανακύκλωση των κινεζικών αποθεμάτων προκάλεσε μία μη συντηρήσιμη έκρηξη ενεργητικού και δαπανών στις ΗΠΑ. Ήταν η πεισματική φύση του παγκόσμιου νομισματικού συστήματος που επέτρεψε σε αυτό να συμβεί, με τον τρόπο που συνέβη.

Το πρωταρχικό βήμα που χρειαζόταν για να αποτραπεί αυτή η κατάσταση ήταν να εξασθενήσει το κίνητρο της Κίνας να συσσωρεύει αποθέματα. Τον Απρίλιο του 2009 ο διοικητής της Τράπεζας του Λαού της Κίνας πρότεινε τη δημιουργία ενός «υπερ-κρατικού αποθεματικού νομίσματος».

Το νέο νόμισμα, που θα δημιουργούταν από τα Ειδικά Δικαιώματα Ανάληψης (SDR’s) του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, θα αντικαθιστούσε, με την πάροδο του χρόνου, τα εθνικά αποθεματικά νομίσματα. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο διοικητής της κινεζικής κεντρικής τράπεζας αναφέρθηκε στο «διορατικό» σχέδιο του Κέινς, το 1941.

Το σχέδιο του Κέινς αποσκοπούσε στο να ξεπεραστούν οι συνέπειες του προηγούμενου επεισοδίου πιστωτικής «αποθησαύρισης», ιδίως στις ΗΠΑ, που είχε κατά τη γνώμη του οδηγήσει στο ξέσπασμα της Μεγάλης Υφεσης. Η μεγαλοφυής ιδέα του ήταν να συνδυάσει τη δημιουργία ενός αυτόματου μηχανισμού για τη ρευστοποίηση πλεονασμάτων και ελλειμμάτων με μέτρα μείωσης των κινήτρων για τη συσσώρευση υπερβολικών αποθεμάτων.

Με άσκηση πιέσεων
Το πρώτο θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω της άσκησης πιέσεων τόσο στις πλεονασματικές όσο και στις ελλειμματικές χώρες, προκειμένου να ισοσκελίσουν τις διεθνείς συναλλαγές τους. Ο Κέινς πρότεινε την επιβολή μιας κλιμακούμενης σειράς κυρώσεων για τη διατήρηση επίμονων πιστωτικών και χρεωστικών ισολογισμών. Η πρόταση για την επιβολή ανώτατου ορίου ύψους 4% στα πλεονάσματα και στα ελλείμματα τρεχουσών συναλλαγών, από τον Τιμ Γκάιτνερ, τον υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ είναι μια κίνηση προς την κατεύθυνση του σχεδίου του Κέινς, ωστόσο, δίχως την επιβολή κυρώσεων ή την κατανόηση του γιατί χώρες, όπως είναι η Κίνα αισθάνονται, εξαρχής, την ανάγκη να συσσωρεύουν τόσα υψηλά αποθέματα.

Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίστηκε από την πρόταση του Κέινς για επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, για το ενδεχόμενο μαζικής εκροής κεφαλαίων, και ακόμη πιο ευφάνταστα και τη δημιουργία ενός νέου διεθνούς αποθεματικού στοιχείου ενεργητικού, που ονόμασε «bancor» -σύντμηση του τραπεζικού χρήματος- που θα αντικαθιστούσε τον χρυσό ως το ύστατο αποθεματικό στοιχείο ενεργητικού για το σύστημα.

Ωστόσο, οι ΗΠΑ άσκησαν βέτο στο σχέδιο του Κέινς, στη σύνοδο του Μπρέττον Γουντς, το 1944 και το πανίσχυρο δολάριο πήρε τη θέση του «bancor», ως το κύριο αποθεματικό στοιχείο ενεργητικού στον πλανήτη. Σήμερα, οι δυσκολίες για να δημιουργηθεί ένα διεθνές σύστημα αποθεματικού ενεργητικού είναι ανυπέρβλητες. Αλλά το σκεπτικό της κινεζικής πρότασης είναι σαφές: Η συλλογική ασφάλεια είναι πιο φθηνή από την αυτασφάλιση...".


Το ότι δεν εισακούστηκαν οι εισηγήσεις για την συμμετοχή του γουάν στο καλάθι νομισμάτων του SDR, φυσικά και σηματοδοτεί περαιτέρω εξελίξεις στο πεδίο του "πολέμου των νομισμάτων" και του παγκόσμιου εμπορίου.