Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2010

Η εξωστέφεια ως μέσο ανάπτυξης

Οπως διαβάζουμε στο "Κέρδος":

"Η εξωστρέφεια σώζει

Την εικόνα μίας οικονομίας σε βαθύτατη ύφεση αποτυπώνουν, όπως ήταν αναμενόμενο, οι ισολογισμοί των επιχειρήσεων για το εννεάμηνο.

Αν και η ολοκληρωμένη συνθετική εικόνα από τα αποτελέσματα θα παρουσιαστεί την Πέμπτη, τα συμπεράσματα είναι ήδη σαφή: Ο επιχειρηματικός τομέας της οικονομίας υφίσταται όλο και περισσότερο τις δραματικές επιπτώσεις μιας βίαιης δημοσιονομικής προσαρμογής σε μια οικονομία που έχει σταματήσει να κινείται, εξαντλεί τα περιθώρια αντοχής του και αντιμετωπίζει το μέλλον με αβεβαιότητα.

Την ίδια στιγμή παρά τις εξαγγελίες και τις κάποιες προσπάθειες της κυβέρνησης να δρομολογήσει πρωτοβουλίες, τα διαθέσιμα αναπτυξιακά εργαλεία δεν επαρκούν, ενώ οι συνθήκες δεν αναμένεται να βελτιωθούν ούτε το 2011.

Εντούτοις, αξίζει να σημειωθεί ότι από τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων προκύπτει και ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον συμπέρασμα: Πολλές επιχειρήσεις που δείχνουν να αντέχουν και να επιτυγχάνουν και αύξηση τζίρου έχουν έναν κοινό παρονομαστή. Είναι επιχειρήσεις εξωστρεφείς που είτε εξάγουν είτε αναπτύσσουν δραστηριότητα και εκτός Ελλάδος.

Οι επιχειρήσεις αυτές δεν εξαρτώνται καθοριστικά από τις συνθήκες στην ελληνική οικονομία και άρα δεν έχουν συνθλιβεί από την καταρρέουσα ζήτηση. Αντίθετα, πολλές εξ αυτών εμφανίζουν και αύξηση δραστηριότητας καθώς ακριβώς λόγω της κρίσης δίνουν έμφαση στην επέκτασή τους εκτός Ελλάδος. Μεταξύ αυτών σημαντική είναι η παρουσία των τραπεζών που, όπως αποδεικνύεται, αντλούν ένα όλο και αυξανόμενο τμήμα της κερδοφορίας τους από τις εκτός Ελλάδος δραστηριότητες, κάτι που δικαιώνει σημαντικές στρατηγικές επιλογές που έγιναν έγκαιρα αν και ενίοτε αμφισβητήθηκαν έντονα.

Οι επισημάνσεις αυτές έρχονται να στηρίξουν με εμφατικό τρόπο τα επιχειρήματα εκείνων που υποστηρίζουν ότι η διέξοδος για την ελληνική οικονομία και η ανάπτυξη μπορούν μόνο να προέλθουν μέσα από την ενίσχυση της εξωστρέφειάς της, την αύξηση των εξαγωγών, την επένδυση σε προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας και ανταγωνιστικότητας.

Παρά την ένταση της κρίσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει άμεσα να επαναπροσδιορίσουν τον προσανατολισμό τους και να χαράξουν μία διαφορετική αναπτυξιακή στρατηγική, επενδύοντας στην εξωστρέφεια και την ανάπτυξη ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων. Και αυτό να το κάνουν σήμερα διότι το αύριο είναι δραματικά αβέβαιο".


Επί του θέματος (της εξωστρέφειας) θα ασχοληθούμε εκτενώς και στο μέλλον, καθότι αποτελεί κυρίαρχο ζήτημα για την Ελληνική οικονομία.