"Πωλείται ο ΟΣΕ χωρίς χρέη και... ακίνητα
Σε τροχιά επανεκκίνησης, απαλλαγμένος από χρέη συνολικού ύψους 9,5 δισ. ευρώ τα οποία αναλαμβάνει στο σύνολό τους το Δημόσιο και με ιδιώτες στο τιμόνι του εισέρχεται πλέον ο πολύπαθος Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ).
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που έχει ετοιμάσει το υπουργείο Μεταφορών, όλα τα χρέη του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των άλλων θυγατρικών του εταιρειών έναντι του Δημοσίου διαγράφονται, ενώ και τα χρέη προς τρίτους τα αναλαμβάνει το Δημόσιο. Εναντι των χρεών που αναλαμβάνει, το Δημόσιο θα πάρει από τον ΟΣΕ όλη την ακίνητη περιουσία του.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να λύσει τον «γόρδιο δεσμό» του ΟΣΕ, παραχωρώντας σε ιδιώτες τα κυριότερα φιλέτα του Οργανισμού, με κράχτες τη μεγάλη ακίνητη περιουσία του, τα προαστιακά σιδηροδρομικά δίκτυα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τους μεγάλους κεντρικούς σταθμούς και τα εμπορευματικά κέντρα.
Το νομοσχέδιο προβλέπει την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (επιβατικές- εμπορευματικές μεταφορές) με ταυτόχρονη εκχώρηση του μάνατζμεντ της εταιρείας. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πωληθεί καθαρή, απαλλαγμένη από χρέη και πλεονάζον προσωπικό, με σκοπό να προσελκύσει το ενδιαφέρον κυρίως σιδηροδρομικών εταιρειών από την Ευρώπη (Γαλλία, Γερμανία). Στόχος της κυβέρνησης είναι να βρεθεί εταίρος με ευρωπαϊκή σιδηροδρομική εταιρεία.
Επίσης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τερματίζεται η κοινωνική πολιτική του ΟΣΕ. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι από 31.12.2010 καταργούνται τα μειωμένα εισιτήρια, οι ατέλειες, οι απαλλαγές και οι κάθε είδους υφιστάμενες τιμολογιακές υποχρεώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο μετασχηματισμός του ΟΣΕ
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο ΟΣΕ θα είναι ο αποκλειστικός διαχειριστής της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής, η ΕΡΓΟΣΕ θα αναλάβει τη μελέτη, δημοπράτηση, κατασκευή και διοίκηση όλων των έργων σιδηροδρομικής υποδομής και η ΓΑΙΟΣΕ θα αναλάβει την αξιοποίηση και εκμετάλλευση των ακινήτων που ανήκουν στον ΟΣΕ και το Δημόσιο. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εταιρεία που εκτελεί το σιδηροδρομικό έργο, θα θωρακιστεί ενόψει του επικείμενου ανταγωνισμού. Εντός τριμήνου από την ψήφιση του νομοσχεδίου θα μεταφερθεί τροχαίο υλικό από τον ΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να έχει ενεργητικό στον ισολογισμό της. Θα υπάρξει λογιστικός διαχωρισμός μεταξύ των προαστιακών γραμμών, όπου επιτρέπεται η κρατική επιδότηση, και όλων των υπολοίπων, ώστε να υπάρχει ένας νόμιμος και διαφανής τρόπος για την ενίσχυση της εταιρείας που θα εκτελεί το μεταφορικό έργο. Με την κίνηση αυτή ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο ιδιωτών στον προαστιακό της Αθήνας, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα, όπου λειτουργούν προαστιακές γραμμές (Θεσσαλονίκη, Λάρισα). Η νέα ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορεί να δημιουργεί εταιρείες εκμετάλλευσης λεωφορειακών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, γραφεία γενικού τουρισμού, ακόμα και ξενοδοχεία- εστιατόρια για την κάλυψη των αναγκών του επιβατικού της κοινού!
Περικοπές δρομολογίων
Με εξαίρεση τις γραμμές του άξονα Πατρών- Αθηνών- Θεσσαλονίκης- Ευζώνων (ΠΑΘΕ) που παρουσιάζουν ικανοποιητικές πληρότητες επιβατών, όλες οι υπόλοιπες γραμμές τελούν υπό επανεξέταση. Σε κάθε επιβάτη που ταξιδεύει σήμερα με τον σιδηρόδρομο, υποστηρίζουν οι εμπνευστές του νέου σχεδίου για τον ΟΣΕ, αντιστοιχεί έλλειμμα 75.000 ευρώ! Στο κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνονται το κλείσιμο όλων των ζημιογόνων δρομολογίων, εκτός του βασικού άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης, και η ένταξη ορισμένων εξ αυτών σε επιδοτούμενο καθεστώς άγονων γραμμών, με παράλληλο καθορισμό διεταιρικών συμβάσεων με όρους αγοράς προμηθειών και συντήρησης. Τα ζημιογόνα δρομολόγια που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα εκτελεί θα προκηρύσσονται για ανάθεση ως άγονες γραμμές.
Οι συμπράξεις με ιδιώτες
Η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου της Αθήνας και η αναβάθμιση κεντρικών σταθμών του ΟΣΕ με την αξιοποίηση των περιβαλλόντων χώρων σχεδιάζεται να γίνουν μέσα από συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Μέσω σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα εξετάζεται να γίνει και η επέκταση του Προαστιακού προς το Λαύριο και τη Ραφήνα, ενώ παράλληλα αναμένεται να εξεταστεί και η περαιτέρω επέκταση του δικτύου με την ίδια μέθοδο. Στόχος είναι η επέκταση του δικτύου του ΟΣΕ με όσο το δυνατόν μικρότερη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Επίσης, σε ιδιώτες αναμένεται να οδηγηθούν και τα τουριστικά τρένα του Πηλίου, των Καλαβρύτων και του Νέστου. Ακόμα, με συμβάσεις παραχώρησης θα αξιοποιηθούν οι μεγάλοι σταθμοί και τα εμπορικά ακίνητα- φιλέτα. Η αρχή θα γίνει με τον Σταθμό Λάρισας, ενώ θα ακολουθήσει και αυτός της Θεσσαλονίκης. Οι σταθμοί θα αποτελούν ξεχωριστές εταιρείες και θα φιλοξενούν μεγάλα εμπορικά κέντρα στα πρότυπα των «villages» στα περίχωρα μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, με καταστήματα και χώρους ψυχαγωγίας. Ηδη, μέσω ιδιωτών, προωθείται η ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, συνολικής επιφάνειας 590 στρεμμάτων. Αντίστοιχη διαδικασία θα ακολουθηθεί και για το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Μείωση προσωπικού
ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΥΓΙΑΝΘΕΙ ο ΟΣΕ, σύμφωνα με τις εισηγήσεις των αρμοδίων των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομίας, θα πρέπει να απαλλαγεί ο οργανισμός από 3.250 εργαζομένους. Σήμερα ο ΟΣΕ έχει περίπου 6.000 εργαζομένους. Θα προωθηθεί ο εξορθολογισμός του προσωπικού του ΟΣΕ ακόμα και με μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα περίπου 1.000 εργαζομένων. Στόχος είναι η μείωση των περίπου 6.000 εργαζομένων ακόμα και κατά 50%, που θα επιτευχθεί με την κανονική συνταξιοδότηση περίπου 1.500 υπαλλήλων εντός του έτους, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο θα βγαίνουν στη σύνταξη άλλοι 300- 500.
Η ακίνητη περιουσία του
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει σε εκποίηση και συνεκμετάλλευση τμημάτων της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, κυρίως μέσω ΣΔΙΤ. Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ που θα περάσει στο Δημόσιο και θα αξιοποιηθεί από τη ΓΑΙΟΣΕ, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φτάνει τα 85.000
στρέμματα, με την αξία της να ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ και την αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής σε περίπου 7,5 δισ. ευρώ. Ωστόσο, τα μισθωμένα ακίνητα του Οργανισμού φθάνουν μόλις τα 820, ενώ τα έσοδα του ΟΣΕ από αυτά δεν ξεπερνούν τα 3 εκατ. ευρώ! Το μεγαλύτερο από τα φιλέτα που έχει στο περιουσιολόγιό του ο Οργανισμός είναι τα παραθαλάσσια οικόπεδα που βρίσκονται κατά μήκος της γραμμής του από την Αθήνα έως την Κόρινθο και από εκεί μέχρι την Πάτρα. Ειδικότερα, τα οικόπεδα στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα αναμένεται πως θα είναι περιζήτητα, δεδομένου ότι η νέα γραμμή του ΟΣΕ μετατοπίζεται προς την πλευρά της Εθνικής Οδού. Στα φιλέτα του ΟΣΕ εντάσσονται και τα οικόπεδα των σταθμών του Πειραιά, της Αθήνας και της Λάρισας.
Για το ίδιο ζήτημα, διαβάζουμε στην "Ημερησία":
"Χαρίζονται χρέη 10 δισ. στον ΟΣΕ
Απαλλαγμένος από τα «βάρη» των 10 δισ. ευρώ τα οποία θα αναλάβει το ελληνικό Δημόσιο και με την είσοδο ιδιωτών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και σε γραμμές που είναι ζημιογόνες, με σαφώς μικρότερο δίκτυο αλλά και με λιγότερα ακίνητα, ο ΟΣΕ μπαίνει σε «τροχιά εξυγίανσης». Οι υποχρεώσεις του ΟΣΕ -οι οποίες βάσει των επιταγών της τρόικας πρέπει να καλυφθούν από το Δημόσιο- αναμένεται να προκαλέσουν σημαντική επιβάρυνση στο δημόσιο χρέος που, σύμφωνα με στελέχη της κυβέρνησης, θα κυμανθεί μεταξύ 4 και 5 μονάδων του ΑΕΠ.
Στο σχέδιο νόμου για τον ΟΣΕ, το οποίο επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών, υπάρχει ειδικό άρθρο γα τη ρύθμιση των χρεών του Οργανισμού το οποίο τελεί υπό επανεξέταση, ενώ και η απαλλαγή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τα χρέη της θα πρέπει να λάβει πρώτα την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεδομένου ότι εμπίπτει στις προβλέψεις περί κρατικών ενισχύσεων.
Aρθρο 1
Στο πρώτο άρθρο προβλέπεται ότι με τη δημοσίευση του νόμου κινούνται άμεσα οι διαδικασίες ολοκλήρωσης της συγχώνευσης των εταιρειών ΟΣΕ και ΕΔΙΣΥ με απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη.
Aρθρο 2
Σύμφωνα με το δεύτερο άρθρο ο ΟΣΕ είναι πλέον ο αποκλειστικός διαχειριστής της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής και έχει ιδίως την ευθύνη κατασκευής νέας υποδομής, καθώς και συντήρησης και λειτουργίας της υφιστάμενης υποδομής, διαχείρισης των συστημάτων ρύθμισης και ασφάλειας της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Για την εκπλήρωση των σκοπών του, ο ΟΣΕ μπορεί να ιδρύει θυγατρικές εταιρείες οποιασδήποτε μορφής ή να συμμετέχει σε εταιρείες ή σε κοινοπραξίες, στις οποίες δύναται να εκχωρεί ορισμένες από αυτές τις δραστηριότητες». Ο ΟΣΕ επίσης καθίσταται υπεύθυνος για τη διαχείριση του προσωπικού αλλά και για τις επενδύσεις, για τη σχεδίαση και διαχείριση δικτύου και εγκαταστάσεων, τη διαχείριση της κυκλοφορίας (δήλωση δικτύου, καθορισμού και είσπραξης τελών χρήσης υποδομής, σχεδιασμού) και τη συντήρηση του τροχαίου υλικού.
Aρθρο 3
Ορίζονται οι αρμοδιότητες της ΕΡΓΟΣΕ. Για την εκπλήρωση του σκοπού της, η ΕΡΓΟΣΕ μπορεί να ιδρύει θυγατρικές εταιρείες οποιασδήποτε μορφής ή να συμμετέχει σε εταιρείες ή σε κοινοπραξίες με αντικείμενο τις δραστηριότητές της.
Aρθρο 4
Ορίζονται οι αρμοδιότητες της ΓΑΙΑΟΣΕ. Για την εκπλήρωση του σκοπού της, η ΓΑΙΑΟΣΕ δύναται να συστήνει εταιρείες κάθε μορφής στις οποίες να εισφέρει δικαιώματα διαχείρισης ή και εμπράγματα δικαιώματα σε ακίνητα που διαχειρίζεται, της έχουν παραχωρηθεί ή της ανήκουν, να συνάπτει συμβάσεις παραχώρησης με τρίτους ή ΣΔΙΤ, να συμμετέχει σε εταιρείες ειδικού σκοπού για την αξιοποίηση ακινήτων, καθώς και να προβαίνει σε κάθε αναγκαία ενέργεια για την αξιοποίηση των ακινήτων που διαχειρίζεται, της έχουν παραχωρηθεί ή της ανήκουν.
Aρθρο 5
To άρθρο 6 αναφέρει ότι με την ισχύ του νόμου το σύνολο της ακίνητης περιουσίας που ανήκει στην εταιρεία ΟΣΕ Α.Ε., συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων της σιδηροδρομικής υποδομής, περιέρχεται κατά κυριότητα στο Ελληνικό Δημόσιο. Το Δημόσιο, δια των αρμόδιων εκάστοτε υπηρεσιών, οργανισμών ή εταιρειών, μεριμνά για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, που αποτελεί την εθνική σιδηροδρομική υποδομή, αποκτώντας τα αναγκαία προς τούτο ακίνητα κατά κυριότητα και διαθέτοντάς τα για τον ανωτέρω σκοπό. Επίσης προβλέπονται: Στο πλαίσιο της δραστηριότητάς της, η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. μπορεί να συνάπτει συμβάσεις με τρίτους, να προβαίνει σε εκμισθώσεις ακινήτων διάρκειας μέχρι 99 ετών, καθώς και να ιδρύει θυγατρικές εταιρείες οποιασδήποτε μορφής ή να συμμετέχει σε εταιρείες ή σε κοινοπραξίες στις οποίες να εισφέρει δικαιώματα επί των ακινήτων που διαχειρίζεται. Η ΓΑΙΑΟΣΕ μπορεί επίσης να διεξάγει διαγωνισμούς και να προβαίνει σε συμφωνίες για ΣΔΙΤ, συμβάσεις παραχώρησης και κάθε άλλη αναγκαία ενέργεια για τη βέλτιστη αξιοποίηση των ακινήτων. Επίσης καθορίζεται η διαδικασία για την άμεση αξιοποίηση ακινήτων με τη συμμετοχή και των ΟΤΑ, ενώ καθορίζεται και η διαδικασία ένταξης στο σχέδιο πόλεων ακινήτων του ΟΣΕ, ώστε να αξιοποιηθούν άμεσα.
Aρθρο 6
Ορίζονται αρμοδιότητες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με επέκταση και πάλι των δραστηριοτήτων της στις λεωφορειακές επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορών, αλλά και στην ίδρυση και λειτουργία γραφείων γενικού τουρισμού, καθώς και στην πρακτόρευση μεταφορικών εταιρειών και γραφείων γενικού τουρισμού. Επίσης η εταιρεία μπορεί πλέον να παρέχει πάσης φύσεως υπηρεσιών διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) καθώς και κάθε δραστηριότητα σχετιζόμενη με διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας.
Aρθρο 7
Το άρθρο 7 προβλέπει την είσοδο στρατηγικού συμμάχου στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη στρατηγική συνεργασία με τρίτους και την ανάθεση σε τρίτους της διοίκησης και διαχείρισης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Aρθρο 8
Το τροχαίο υλικό του Οργανισμού μεταβιβάζεται από τον ΟΣΕ προς το Δημόσιο και από το Δημόσιο προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσα σε δύο μήνες από την ισχύ του νόμου με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών.
Aρθρο 9
Με το άρθρο 9 νομιμοποιούνται οι αποφάσεις του ΟΣΕ για την κατάργηση γραμμών μέσα από τον χαρακτηρισμό του δικτύου ως καταργημένο δίκτυο. Σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική κυβέρνηση προωθεί τη λειτουργία της γραμμής Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι, ενώ φαίνεται να «εγκαταλείπει» το υπόλοιπο δίκτυο. Η διατήρηση των ζημιογόνων περιφερειακών γραμμών θα συνεχίσει μόνο αν τοπική αυτοδιοίκηση ή ιδιώτες χρηματοδοτήσουν τη λειτουργία τους τις ώρες και τις ημέρες που επιθυμούν. Το δίκτυο χωρίζεται σε κατηγορίες (ενεργό Δίκτυο, Δίκτυο υπό Κατασκευή, Ενεργό Δίκτυο σε Προσωρινή Αναστολή Λειτουργίας και Καταργημένο Δίκτυο). Στο Ενεργό Δίκτυο σε Προσωρινή Αναστολή Λειτουργίας διενεργούνται οι απολύτως απαραίτητες εργασίες συντήρησης και επισκευής, ενώ στο Καταργημένο Δίκτυο παύει οριστικά η διενέργεια σιδηροδρομικών μεταφορών και το σχετικό τμήμα παύει εφεξής να αποτελεί μέρος της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής. Τα ακίνητα που περιλαμβάνονται στο Καταργημένο Δίκτυο μπορούν να αξιοποιηθούν ελεύθερα για οποιοδήποτε σκοπό από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Aρθρο 10
Διεταιρικές σχέσεις. Οι εταιρείες μεταξύ τους θα υπογράψουν συμβάσεις για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων τους.
Aρθρο 11
«Νομιμοποιείται» η σύμβαση Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) με το υπουργείο Οικονομικών, ή με φορείς ΟΤΑ για τις ζημιογόνες γραμμές. Επίσης, από το τέλος του 2010 καταργούνται τα μειωμένα εισιτήρια, ατέλειες, απαλλαγές και κάθε είδους υφιστάμενες τιμολογιακές υποχρεώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σε περίπτωση που το Δημόσιο επιθυμεί να επιβάλει οποιουδήποτε είδους τιμολογιακή υποχρέωση προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η υποχρέωση αυτή θα πρέπει να προβλέπεται στη σύμβαση ΥΔΥ της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου.
Aρθρο 12
Από τη δημοσίευση του παρόντος διαγράφονται όλα τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ. Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων η οποία εκδίδεται εντός δέκα (10) ημερών από τη δημοσίευση του νόμου, εξειδικεύονται η διαδικασία διαπίστωσης, βεβαίωσης και διαγραφής των χρεών της παρούσας παραγράφου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Επίσης τα χρέη του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου διαγράφονται, ενώ τα χρέη του ΟΣΕ έναντι κάθε άλλου προσώπου αναλαμβάνονται από το Δημόσιο.
Aρθρο 13
Η Διυπουργική Επιτροπή ΔΕΚΟ που προβλέπεται από το ν. 3429/2005 εγκρίνει τα στρατηγικά, επιχειρησιακά και επενδυτικά σχέδια των εμπλεκόμενων εταιρειών του παρόντος και παρακολουθεί την πρόοδο υλοποίησής τους.
Τι προβλέπει το σχέδιο
- Iδιωτικοποίηση της TPAINOΣE με την παραχώρηση του 49% σε ιδιώτες.
- Διαγραφή των χρεών της που ξεπερνούν τα 680 εκατ. ευρώ.
- Aνάληψη των χρεών του Oμίλου OΣE από το Eλληνικό Δημόσιο.
- Mεταβίβαση μεγάλου αριθμού ακινήτων του Oργανισμού προς το Eλληνικό Δημόσιο.
- «Συρρίκνωση» του δικτύου στην κεντρική «ραχοκοκαλιά» του ΠAΘE.
- Διαχείριση του προσωπικού από τον «ενισχυμένο» OΣE που απορροφά την EΔIΣY.