Τρίτη 20 Ιουλίου 2010

Πωλήσεις Ι.Χ.

Οπως διαβάζουμε:

"Βουτιά 32,3% σημείωσαν οι πωλήσεις οχημάτων στην καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας τον Ιούνιο- Σημαντική η κάμψη σε όλη την Ευρώπη- Πτώση 39,3% στην Ελλάδα

Η κρίση είναι ακόμη εδώ για τους ευρωπαίους κατασκευαστές και εμπόρους αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την έκθεση της Ενωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ΑCΕΑ) οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 6,9% τον Ιούνιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2009. Πρόκειται για τον τρίτο συνεχόμενο μήνα που παρουσιάζει κάμψη η ευρωπαϊκή αγορά. Και τα χειρότερα έπονται. Αυτό ισχυρίζονται όλο και περισσότεροι αναλυτές και είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα διαψευστούν. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα προγράμματα επιδότησης αγοράς νέου οχήματος έχουν ήδη σταματήσει ή οδεύουν προς τη λήξη τους.

Επιπλέον οι καταναλωτές επιστρέφουν στα... παλιά. Δηλαδή στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Οχι από δυσπιστία στη νέα τεχνολογία αλλά λόγω λιτότητας.

Με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να ανταγωνίζονται στα μέτρα περικοπής μισθών και συντάξεων δεν ακούγεται πολύ παράλογη η μείωση της ζήτησης νέων αυτοκινήτων.

Βέβαια μια προσεκτικότερη ματιά στα στατιστικά της ΑCΕΑ δείχνει ότι δεν τσιγκουνεύονται όλοι οι Ευρωπαίοι να αγοράσουν αυτοκίνητο. Τουλάχιστον όχι στον ίδιο βαθμό. Η πτώση των πωλήσεων κατά τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού ήταν θεαματική στη «χώρα του αυτοκινήτου», τη Γερμανία (32,3%) αλλά ακόμη μεγαλύτερη στην Ελλάδα (39,3%) και στη Σλοβακία (40,6%).

Από την άλλη πλευρά η αγορά του αυτοκινήτου παραμένει ζεστή κυρίως σε χώρες στις οποίες εξακολουθούν να ισχύουν προγράμματα επιδοτούμενης αγοράς νέου αυτοκινήτου ή απόσυρσης του παλαιού. Η Γερμανία συνιστά μια «μαύρη τρύπα» μεταξύ των χωρών της Βόρειας Ευρώπης όπου η ζήτηση αυξήθηκε σημαντικά τον περασμένο μήνα.

Στη γειτονική της Δανία σημειώθηκε αύξηση 28,5%, στην Ολλανδία 44,1%, στη Σουηδία 26,2% και στη Νορβηγία 46,7%. Πρωταθλητές της αγοράς αυτοκινήτου αναδεικνύονται οι Ιρλανδοί.

Τον περασμένο Ιούνιο καταχωρίστηκαν 75,8% περισσότερα αυτοκίνητα σε σχέση με τον Ιούνιο του 2009, ενώ συνολικά το πρώτο εξάμηνο καταγράφηκε αύξηση των πωλήσεων κατά 45,2%.

Πάντως τα οφέλη των αυτοκινητοβιομηχάνων σε χώρες όπως η Βρετανία και η Ισπανία θα είναι πρόσκαιρα, όπως σημειώνουν οι ειδικοί του χώρου. Για παράδειγμα στην Ισπανία η κατά 40% αύξηση των πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο του έτους αποδίδεται στο κίνητρο των 2.000 ευρώ που δίδεται για την αγορά νέου αυτοκινήτου από τον περασμένο Ιανουάριο. Ομως η πτώση αναμένεται κάθετη για το δεύτερο εξάμηνο. Από την 1η Ιουλίου όχι μόνον έχουν κοπεί οι επιδοτήσεις αλλά επιπλέον ισχύει νέος συντελεστής ΦΠΑ αυξημένος κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες.

Τ ις ίδιες ανησυχίες μοιράζονται Γάλλοι και Ιταλοί, που θεωρούν ήδη «χαμένη» αυτή τη χρονιά για την αυτοκινητοβιομηχανία. «Το ερώτημα είναι τι θα γίνει το 2011» δήλωσε στην εφημερίδα «Le Μonde» o διευθυντής του γαλλικού παρατηρητηρίου αυτοκινήτου Φλαβιάν Νεβί.

Πάντως η πτώση της ευρωπαϊκής αγοράς δεν πλήττει, προς το παρόν τουλάχιστον, όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Η γερμανική ΒΜW κατέγραψε άνοδο πωλήσεων τον Ιούνιο κατά 6,7%· περίπου όση ήταν η πτώση της Μercedes (6,9%).

Η ζήτηση των οχημάτων του ομίλου Volkswagen σημείωσε κάμψη 8,9%.

Μεικτή είναι η εικόνα και των γαλλικών και ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Πτώση σημείωσαν οι πωλήσεις του ομίλου ΡSΑ (Citroen 8,3%, Ρeugeot 3,2%), ενώ άνοδο αυτές του ομίλου Renault (Renault 2,5%, Dacia 6,9%). Οι πωλήσεις της Τoyota μειώθηκαν κατά 14,8% ενώ αυτές της Νissan αυξήθηκαν κατά 27%. Πάντως ο μεγάλος χαμένος του μήνα ήταν η ιταλική Fiat με μείωση πωλήσεων κατά 20,8%".

Το άρθρο αποτελεί έρεισμα για πολλές συζητήσεις και παρατηρήσεις, τις οποίες και αναμένω. Θα ήθελα να εστιάσετε στο θέμα του ceteris paribus, καθώς και στο ζήτημα των επιδοτήσεων.