Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδ0ς (ΤτΕ), η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στη μεγάλη άνοδο του πλεονάσματος του ισοζυγίου τρεχουσών μεταβιβάσεων, η οποία αντανακλά την εισροή πόρων από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων για την καταβολή άμεσων ενισχύσεων στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ).
Παράλληλα, παρατηρήθηκε μείωση των ελλειμμάτων του εμπορικού ισοζυγίου και του ισοζυγίου των εισοδημάτων και αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου των υπηρεσιών.
Ο περιορισμός του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου οφείλεται στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος εκτός καυσίμων και πλοίων κατά 276 εκατ. ευρώ, ενώ οι καθαρές πληρωμές για αγορές πλοίων και για εισαγωγές καυσίμων αυξήθηκαν κατά 47 και 37 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών παρουσίασε άνοδο κατά 92 εκατ. ευρώ λόγω της ανόδου των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες μεταφορών κατά 198 εκατ. ευρώ, ενώ οι καθαρές εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες περιορίστηκαν (κατά 95 εκατ. ευρώ) σε σχέση με τον Μάιο του 2009.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου εισοδημάτων περιορίστηκε κατά 76 εκατ. ευρώ, λόγω της μείωσης των καθαρών πληρωμών για τόκους, μερίσματα και κέρδη.
Τέλος, το ισοζύγιο τρεχουσών μεταβιβάσεων παρουσίασε πλεόνασμα ύψους 2.040 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος μόνο 218 εκατ. ευρώ το Μάιο του 2009, κυρίως λόγω της διαμόρφωσης των καθαρών εισπράξεων του τομέα της γενικής κυβέρνησης στα 2.022 εκατ. ευρώ.
Το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2010, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε κατά 399 εκατ. ευρώ ή 3,3% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2009 και διαμορφώθηκε σε 12,6 δισεκ. ευρώ. Όπως σημειώνει η ΤτΕ, η εξέλιξη αυτή αντανακλά κυρίως την αύξηση των καθαρών πληρωμών για εισαγωγές καυσίμων, καθώς και, σε μικρότερο βαθμό, τη μείωση του πλεονάσματος του ισοζυγίου τρεχουσών μεταβιβάσεων, εξελίξεις οι οποίες αντισταθμίστηκαν εν μέρει από την μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου εισοδημάτων.
Η αύξηση του συνολικού ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου κατά 181 εκατ. ευρώ προήλθε από την αύξηση των καθαρών πληρωμών για εισαγωγές καυσίμων κατά 803 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου εκτός πλοίων και καυσίμων περιορίστηκε κατά 651 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι οι πληρωμές για εισαγωγές μειώθηκαν κατά 926 εκατ. ευρώ ή 7,2%, ενώ οι εισπράξεις από εξαγωγές μειώθηκαν κατά 275 εκατ. ευρώ ή 6%. Επίσης, μικρή άνοδο παρουσίασαν και οι καθαρές πληρωμές για αγορές πλοίων κατά 29 εκατ. ευρώ.
Η μικρή μείωση του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών κατά 16 εκατ. ευρώ αντανακλά τον περιορισμό των καθαρών εισπράξεων από ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, οι ταξιδιωτικές δαπάνες στην Ελλάδα από μη κατοίκους μειώθηκαν κατά 8,8%, ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες στο εξωτερικό από κατοίκους Ελλάδος μειώθηκαν κατά 11,5%, με αποτέλεσμα οι καθαρές εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες να μειωθούν κατά 43 εκατ. ευρώ. Οι ακαθάριστες εισπράξεις από υπηρεσίες μεταφορών (κυρίως από την εμπορική ναυτιλία) παρουσίασαν άνοδο (11,9%), ενώ οι αντίστοιχες πληρωμές αυξήθηκαν κατά 23,3%, με αποτέλεσμα οι αντίστοιχες καθαρές εισπράξεις να αυξηθούν μόνο κατά 13 εκατ. ευρώ. Τέλος, οι καθαρές πληρωμές για «λοιπές» υπηρεσίες μειώθηκαν κατά 15 εκατ. ευρώ.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου των εισοδημάτων περιορίστηκε κατά 239 εκατ. ευρώ σε σχέση με το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2009, δεδομένου ότι οι καθαρές πληρωμές για τόκους, μερίσματα και κέρδη μειώθηκαν κατά 260 εκατ. ευρώ.
Τέλος, το ισοζύγιο των τρεχουσών μεταβιβάσεων παρουσίασε πλεόνασμα 1.157 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 1.598 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2009, κυρίως λόγω της μείωσης των μεταβιβάσεων από την ΕΕ προς τον τομέα της γενικής κυβέρνησης.
Επί του θέματος, δημοσιεύθηκε η ανάλυση της Τράπεζας της Ελλάδος. Η ανάλυση βρίσκεται εδώ (αρχείο .pdf, "ανοίγει" με Acrobat Reader). Η ανάλυση είναι εκτεταμένη και από τις πληρέστερες που έχουν δημοσιευτεί επί του θέματος. Ως εκ τούτου, θα χρειαστεί εκτεταμένη μελέτη της.