Τρίτη 20 Ιουλίου 2010

Η κρυπτόμενη αιτία του πληθωρισμού

Οπως διαβάζουμε στην "Ελευθεροτυπία":

"Παιχνίδια με τις τιμές

ΠΡΙΝ καλά καλά προλάβει να στεγνώσει το... μελάνι για τις νέες αυξήσεις του ΦΠΑ και ενώ τα πιο πολλά προϊόντα δεν είχαν καν ανανεωθεί στα ράφια των καταστημάτων, παραγωγοί, προμηθευτές αλλά και μεγάλες αλυσίδες λιανικής προχωρούσαν σε σωρεία ανατιμήσεων.

Τα κρούσματα δεν εντοπίστηκαν σε όλους τους λιανοπωλητές ούτε αφορούσαν το σύνολο των προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό, πως ενώ συγκεκριμένη αλυσίδα άφησε αμετάβλητες ή μείωσε τις τιμές στο 94% των 613 κωδικών της (παρακολουθούνται από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Οικονομίας www.e-prices.gr), άλλη σταθερό ή μειωμένο άφησε μόνο το 44%, δηλαδή λιγότερο από το μισό από τα 704 που τιμολογούνται στα ράφια της. Τα υπόλοιπα (56%) ανατιμήθηκαν.

Στο νέο καθεστώς ΦΠΑ πέρασαν από τις πρώτες κιόλας ημέρες κυρίως προϊόντα «μικρής διάρκειας» (δηλαδή νωπά, λαχανικά), κωδικοί των οποίων η τιμολόγηση δεν ξεπερνά τις έξι ημέρες.

Ετσι, το πρώτο 5ήμερο του Ιουλίου ακρίβυναν προϊόντα που είχαν προμηθευτεί οι αλυσίδες λίγες μέρες πριν και μαζί με αυτά και κωδικοί αναψυκτικών, χυμοί τομάτας, μαλακτικά ρούχων, φρυγανιές, αρτοσκευάσματα, είδη καθαρισμού, απορρυπαντικά κ.ά. Προϊόντα δηλαδή που μπορούν να διατηρηθούν επί μακρόν στις κεντρικές αποθήκες των ομίλων και να έχουν τιμολογηθεί με τον προηγούμενο χαμηλότερο ΦΠΑ πέρασαν στον πελάτη με τον νέο συντελεστή, άρα ακριβότερα.

Σε βάρος του καταναλωτή

Το προφανές κέρδος πηγαίνει στα ταμεία των πολυεθνικών και των αλυσίδων σε βάρος του συμφέροντος του καταναλωτή και των προσπαθειών των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου για έλεγχο της αισχροκέρδειας. Καραμπινάτη κερδοσκοπία, όπως παραδεχόταν επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον κλάδο και επιμένει να ακολουθεί αμυντική τιμολογιακή πολιτική τα τελευταία δύο χρόνια.

Προς το παρόν μέρος μόνο των ανατιμήσεων, που φέρνει η αύξηση του ΦΠΑ, έχει φανεί στα ράφια όπως δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου. Με βάση τι συνέβη σε σχέση με την προηγούμενη αύξηση συντελεστών ΦΠΑ (έγινε στις 15 Μαρτίου) καταγράφονται οι πρώτες ενδείξεις για την τιμολογιακή πολιτική της κάθε αλυσίδας.

* Συγκεκριμένα στον όμιλο Carrefour-Μαρινόπουλος ένα στα τέσσερα προϊόντα παρέμεινε σταθερό (25%), ένα στα πέντε μειώθηκε (καταγράφεται μείωση στο 17% των κωδικών που είναι και η μεγαλύτερη μεταξύ των σουπερμάρκετ που εξετάζονται).

**Στον ΑΒ Βασιλόπουλο το 62% των προϊόντων που παρακολουθούνται από τους 607 κωδικούς παρέμεινε σταθερό ή μειώθηκε, ενώ το υπόλοιπο ανατιμήθηκε.

**Στον Μασούτη το 73% παρέμεινε σταθερό σε σύνολο 608 προϊόντων, ενώ το υπόλοιπο ανατιμήθηκε.

**Στον Σκλαβενίτη το 85% έμεινε σταθερό ή μειώθηκε (στο 6%), ενώ το 15% ανατιμήθηκε σε σύνολο 572 κωδικών.

**Στον Βερόπουλο σταθερό ή με μείωση παρέμεινε το 88%, ενώ στο ΜΕΤΡΟ το 94% έμεινε σταθερό ή μειώθηκε.

Τα ανωτέρω στοιχεία αφορούν τις ανατιμήσεις που έγιναν μετά την επιβολή του αυξημένου ΦΠΑ. Δεν καταγράφουν το ποια αλυσίδα πουλά τελικά ακριβότερα ή φθηνότερα από κάποια άλλη.

Οι φθηνότεροι

Η εικόνα για το κόστος αγοράς των 376 προϊόντων, που είναι κοινά σε όλα τα σουπερμάρκετ (όπως καταγράφονται από το Παρατηρητήριο) και είναι προ ΦΠΑ δείχνει πως φθηνότερος στα συγκεκριμένα είδη (να σημειωθεί ότι τα σούπερ μάρκετ διαθέτουν χιλιάδες κωδικόυς, κάτι που σημαίνει ότι η εικόνα μπορεί να διαφοροποιείται) είναι ο Σκλαβενίτης, ακολουθεί ο ΑΒ Βασιλόπουλος, το ΜΕΤΡΟ, το Carrefour, ο Μασούτης, ο Βερόπουλος και το Ατλάντικ. Ολα αυτά με βάση την προηγούμενη τιμοληψία με ΦΠΑ 10% και 21%. Η διαφορά τιμής για κάποιον που αγόραζε όλα τα προϊόντα από το ακριβότερο έως το φθηνότερο σουπερμάρκετ είναι 72 ευρώ. Λόγου χάρη στο φθηνότερο το κόστος έφθανε στα 1.458,63 ευρώ ενώ 1.530,67 ευρώ στο ακριβότερο. Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι τα σουπερμάρκετ έχουν χιλιάδες κωδικούς προϊόντων και η εικόνα ενδέχεται να διαφοροποιείται ανάλογα με το τι αγοράζει ο κάθε καταναλωτής".